Thursday, April 29, 2010

Ayuh Dakwa Tuan Guru!

Aku sebenarnya sedang berada di Hulu Terengganu atas urusan kerja. Senak jugak dekat sini, internet slow. Nasib baik Maxis Broadband boleh tahan speednya. Tengahhari tadi, sempat turun sekejap, beli surat khabar. Tajuk utama Utusan Malaysia hari ini berkenaan dedahan Kickdefella tentang peruntukan RM 4 juta yang dibagi untuk menyerang pentadbiran Pak Lah dengan matlamat mempertahankan kerajaan PAS Kelantan.

Aku termenung sekejap. Bukan terkejut dengan dedahan Kickdefella, tapi sebab tak ada isu sangat Utusan Malaysia ni sampaikan sampah sarap blog pun di kutip jadi headline.

Tapi kalau fikir balik, suratkhabar macam ni jugak yang buat pendedahan muka depan tentang sesetengah blogger Umno yg nak publish gambar Zaid minum arak, turn out, gambar itu superimpose.

Alahai bodohnya. Siapalah yang Pengarang Utusan yang kecik sangat otaknya tu. Utusan dah jadi lagi teruk dari URTV atau Mangga. Gosip 24 jam!

Ikut hati aku malas jawab, sebab bodoh sangat. Lagipula, persoalan yang pernah aku timbulkan tentang pendedahan dia dulu tak ada pula disentuhnya. Dia lagi berminat dengan Tulang Besi. Ya la, yang boleh pancung kau beranila Kick!

Tapi bila ada kawan2 yang mesej minta penjelasan, aku gagahkan diri menaip dengan netbook kecil dibantu Maxis Broadband. Terima kasih Ananda Krishnan!

1. Pendedahan itu langsung tidak disertakan dengan apa-apa bukti sokongan. Jadi apa hal kita nak percaya pula? Satu dokumen rasmi pun yang menunjukkan penyelewangan berlaku tidak langsung didedahkan. Jadi, apa sebab untuk anda percaya?

Takat mengembek, kambing pun boleh buat!

2. Kita semua tahu operasi gerak saraf yang dimaksudkan oleh Kickdefella ialah Global Media Channel (GMC). GMC ditubuhkan sebagai tindak balas kepada serangan Cybertrooper UMNO menyerang pemimpin dan kerajaan negeri. Soalan, apa masalahnya? Penubuhan Unit Media mempertahankan kredibiliti mana-mana kerajaan ialah satu perkara biasa. Imej ialah hal penting bagi kerajaan.

RM4 juta untuk operasi 3 tahun ialah jumlah yang logik. Kira-kira RM100k sebulan. Perbelanjaan operasi, pengurusan dan gaji.

Lainlah 77juta setahun. Baru tak logik!

3. Kalau benar peruntukan RM4juta itu datang dari sumber penyelewengan, maka ia ialah sumber haram dan Kickdefella telah hidup dan membesar dan membuncit dengan harta haram dalam tempoh 3 tahun. Setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram, neraka lebih utama baginya. Hadis ni bang, bukan aku saja-saja cakap.

Ha, kan dah terludah kat muka sendiri.

4. Aku paling benci ayat ini:

Saya tidak mempunyai wang sebanyak itu. Dari mana saya mendapat wang sebanyak itu bagi mengendalikan satu Operasi Gerak Saraf untuk mewujudkan persepsi yang boleh melemahkan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi seterusnya mempermudahkan bagi PAS menewaskan Barisan Nasional di Kelantan

Engkau urus, engkau sendiri tak tahu mana datang duit tu? Apa punya leader kau ni. Kau buat pendedahan, tapi orang lain kena buktikan. Mana undang2 kau belajar? Sendiri tuduh sendiri kasi buktila macha!

Tok Guru jangan jawablah. Buat jatuh prestij Tok Guru saja. Tuduhan tak ada bukti ni, orang macam saya sudah la jawab.

Tuesday, April 27, 2010

Bila TGHH Pergi Maldives...

Tengah merah lagi kubur Hulu Selangor, serangan ke atas pemimpin sudah bermula. Biarlah tak nampak langsung kilas 'penyerang-penyerang' ini di Hulu Selangor, tetapi berlagak lebih tahu daripada mereka yang berkampung 8 hari berturut-turut di sana.

Tak tahu malukah? Apakah masing-masing ini sudah hilang maruah demi memuaskan nafsu serakah menghancurkan kredibiliti pemimpin?

Apabila keluar saja satu berita Malaysiakini tentang bagaimana majlis menenangkan penyokong PR di Stadium Mini KKB tidak dihadiri pemimpin utama PAS, terus saja serangan dilancar ke tubuh Tuan Guru Presiden dan Timbalan. Siapa lagi kalau bukan Tulang Besi Seluar Dalam dan PAS ReconD.

Ah, kalau dah jenis Seluar Dalam, tahu malukah? Dah lah kerja membesarkan perut, berlagak lebih tahu dari semua orang!

Yang bodohnya, mengapa tidak mahu dipersoalkan juga ketidak hadiran Penasihat, Presiden dan Timbalan Presiden PKR sekaligus dalam majlis itu? Ini majlis calon parti mereka. Mana DSAI, Dr Wan Azizah dan Dr Syed Hussein malam itu? Tak ada juga.

Tetapi kenapa hanya menghala meriam kepada dua pemimpin tertinggi PAS ini?

Aku bersetuju kepada kebebasan mengeluarkan pandangan. Tetapi kebebasan mesti berpaksi kepada keadilan. Kamu marah seorang, seorang lagi kamu diamkan!

Ini mengingatkan aku kepada golongan liberal kufur di Barat. Apabila umat Islam menentang bilamana persoalan Islam (poligami contohnya) dipersoal golongan ini, mereka marah. Kata mereka, orang Islam tidak mendokong kebebasan bersuara. Tetapi apabila Mahmoud Ahmedinejad mempertikaikan Holocoust, golongan ini pula yang marah dan mengancam dengan gelaran anti semitism.

In short, don't call me a bitch, only I can call you a bitch. That's how freedom of expression works.

My ass!

Nampak gaya ajaran liberalis sekular kufur ini dianut pula oleh Seluar Dalam dan PAS Recond.

Bila DSAI buat, oh tak apa. Buat tak tahu saja. Bila Tuan Guru Presiden buat benda sama, oh kita sindirlah. Kita kata TGHH pergi Maldives memancing. Kan bodoh tu!




Nampak gambar dekat atas. Ini gambar blog Pro UMNO. Nampak kesan kerja tak ada otak yang kamu semua buat?

Wahai golongan pembesar perut depan PC, komitmen TGHH dan Us Nasha kepada PRK Hulu Selangor tak layak untuk kamu semua pertikaikan!

TGHH berkampung begitu lama di Hulu Selangor. Ada kamu tahu?

Para petugas lihat sendiri mata merah Us Nasha yang tak cukup tidur demi keazaman memenangkan Datuk Zaid. Ada kamu tahu?

Komitmen mereka berdua yang antara penyebab ribuan tenaga tambahan PAS turun ikut berkampung sama. Ada kamu tahu?

Kamu mana tahu! Kamu membuncit depan PC, bukak Malaysiakini, mana kamu tahu!!

Itu yang jadi cerita kononnya jentera PAS lembab. Lembab apabenda? 10000 petugas turun, 20 jam sehari bekerja, tidur merempat macam golongan hippies. Lembab lagi?

Kenapa tidak berbaik sangka? Kenapa tidak menyelidik sebelum gatal tangan menaip? Malam itu sahaja ada cukup banyak majlis yang melibatkan pemimpin PR. Takkan itupun tak boleh fikir?

Contohi cara MSO mengulas isu ini. Walaupun kritikal, tetapi cukup beradab. Nampak pro.

Katalah tidak hadir atas urusan peribadi pun, katalah. Apakah itu sudah menjadikan segala keringat mereka di Hulu Selangor hilang harganya?

Buat silap satu, 1000 kebaikan menjadi dosa?

Ini dah jadi perangai UMNO. Segala jasa dan kehebatan Datuk Zaid dilupa. Yang dibesarkan isu bodoh minum arak yang Zaid dah bertaubat.

Tuduh orang lain Fraksi UMNO, tapi rupanya Seluar Dalam dan PAS Recond sendiri dah jadi UMNO!

Kalau tak tahu, buat cara tak tahu. Jangan buat andaian bodoh "TGHH pergi memancing". Buat dosa.

Baik korang main guli. Tak ada dosa. Guli aku sponsor sekotak. Tahap mental budak2 macam kamu ni elok sangat main guli. Meransang perkembangan minda.

Berhenti jadi bodoh dan berhenti buat dosa free.

Monday, April 26, 2010

Hulu Selangor: Analisis Ali Zaidan

Masalah-masalah PR PRK Hulu Selangor :

1. Masalah Dr Halili

Ini ialah masalah utama yang 'melumpuhkan jentera PKR' di Hulu Selangor. Dr Halili orang penting dan beliau ialah orang yang merancang pergerakan dan strategi PKR di sana. Hilangnya Dr Halili menyebabkan jentera PKR berterabur dan mula ada unsur2 sabotaj oleh penyokong Dr Halili yang masih wujud dalam PKR.

Namun aku ucapkan tahniah kepada PAS terutamanya PAS Kedah yang pantas mengambil alih UPU yang ditinggalkan dan membuat perancangan semula. Tindakan pantas ini berjaya mengekang pengaruh BN dan membolehkan jentera PKR yang lumpuh kembali tersusun pada saat-saat akhir.

Yang bestnya PAS Kedah ialah, depa cukup rajin usung tokoh negeri mereka apabila ada program. Boleh kata semua penceramah orang Kedah. Jadi tak kacau PAS negeri lain. Cara mereka bekerja cukup profesional. PAS Selangor perlu belajar juga dengan mereka.

Syabas!

2. Isu Felda

Ini kawasan paling hitam dan paling menyusahkan hidup. Undi kawasan ini lah yang sebenarnya memenangkan BN walaupun pemimpin utama mereka jarang sangat jejak kaki ke kawasan ini.

Kalau tak silap aku, selain PAS Terengganu, PAS Pahang juga cover kawasan Felda. Harap-harap, tak adalah yang guna alasan ini bantai TGHH dan Us Tuan Ibrahim. UG lagi.. Bunga2 dah nampak dah!

Masalah pengundi di kawasan ini ialah mereka ni ramai yang tak cerdik. Maaflah aku cakap kasar. Tapi aku dah tak reti nak pakai perkataan apa. Ha, 'tak tahu apa-apa' lah senang.

Buktinya, ada antara pengundi yang ditemui, ditanya nak undi apa? Dia boleh jawab, nak undi Kapal Layar.

Zaman bila pulak Kapal Layar ni?

Lepas tu, ada jugak yang masih ingat negeri Selangor ini 'Kapal Layar' yang memerintah. Ahh, jangan gelak weh!

Serius cakap, lagi senang jaga kawasan orang Asli dari jaga Felda.

Jadi macammana? Kalau level ilmu pengetahuan dah sampai tahap itu, agak2 fahamkah mereka kalau kita sebut APCO? Tahukah mereka bila kita sebut nama Zaid Ibrahim? Retikah mereka bila kita sebut Scorpene?

Padan muka Pas Terengganu dapat kawasan macam tu. Haha.. :p

3. Kuat Bernostalgia

Ni aku panggil golongan sentimental. Macam penyokong Liverpool la. Sentimental. Hidup dalam sejarah. Dah tertonggeng dalam EPL pun, ada lagi duk main buka cerita jadi juara tahun 1990 dulu. Aii.. wake up la Liverfool.

Macam tu la orang Melayu Hulu Bernam. Sentimental. Semua penyokong Liverpool agaknya. Cubalah sokong Arsenal. Baru berjiwa muda. Sebab itu sampai hari ini, umur aku stay 14. Tak naik-naik. Jiwa muda! Hah hah..

Ini dimanipulasi sepenuhnya jentera BN. Sebab itu di sesetengah kawasan, banyak kain rentang yang naik ialah gambar Tun Razak. Ada la kata-kata lebih kurang macam "Hutang budi di bawa mati".

Macam Tun Razak pulak yang bertanding!

Terus terang cakap aku tak ada idea kalau pengundi sebut, "Takkan pak cik nak undi lain?. Kapal Layar dah banyak tolong pak cik. Kalau takdak kapal layar, tak dapat pak cik rumah macam ni."

Orang macam ni, kalau sembang pasal BN sebat komisen kapal selam pun bukan dia ambil peduli.

4. Kuasa Wang

Ini juga ialah masalah utama pengundi Melayu. Kadang-kadang dapat basikal pun boleh boleh berubah undi. Adalah seorang pengundi tu yang mula-mula dah berjanji sakan sokong PR, tup2 boleh pulak naik bendera BN.

Aku tak retilah sama ada nak ketawa sebab 'murah' sungguh harga diri atau nak marah sebab 'murah' sungguh harga diri.

Yang gila punya rasuah ialah bilamana Najib sendiri turun mengumumkan pembayaran RM 50k kepada peneroka (RM 1k tunai dan RM49k draf bank) . Tak haru perayu undi macam tu? Sembanglah APCO ke, ekonomi ke, Scorpene ke, Israel ke, Altantuya ke... tak jalan bang.

Yang penting RM50 k.

Tu tak kira rasuah untuk pengundi Cina lagi. Aku rasa itu juga punca kenapa kawasan Cina gagal capai sasaran 85%. Dapat dalam 70% sahaja. Boleh jadi rasuah saat akhir yang diumum Najib.

5. Masalah media.

Kat Hulu Bernam, internet memang macam siput sedut la. Kebergantungan informasi tergantung hampir sepenuhnya kepada Utusan Malaysia and the geng dan TV.

Bila ada PRK kat sini, baru aku sedar bahawa bohong sangatlah Selangor Maju 2005. Maju apabenda kalau sesetengah tempat tu (tak adalah hulu mana pun), Maxis tak ada bar. Toksah nak tanyalah pasal broadband atau P1 Wimax. Aku sunat korang nanti.

Jadi apa sangat yang boleh diharap kepada jentera PAS yang ada masa 8 hari untuk betulkan balik minda 53 tahun yang dibetuk 'Kapal Layar'.

Aku puji usaha keras terutamanya PAS Terengganu yang hantar cukup ramai tenaga tambahan. Kurang-kurang dapat secure dalam 35% undi.

6. Isu 'Encik Kamal'

Ini agak kelakarlah. Tahukah anda bahawa ada pengundi yang ingat 'Kamal' calon BN ni Melayu. Hahaha..

Nanti korang tanya, takkan gelap macam tu pun orang ingat Melayu?.

Alamak bang, abang pernah dengar nama Zambry Abdul Kadir? Putih tak dia bang? Ke dia model Fair n Lovely bang?

Lepas tu dalam banner pulak, siap ada tulisan jawi. Lagilah nampak 'Kemelayuan' Encik Kamal. Yang ini kena bagi kredit dekat Muhyiddin. Pandai.

Aku fikir, kalau orang macam ni sedar Encik Kamal tu India, fikir dua kali jugak.

7. Isu Ketuanan Melayu

Ini aku nak rayu sikit kepada pemimpin-pemimpin PAS dan PKR. Terutamanya pemimpin yang kuat nafsu nak menang cepat. Tolong jaga sensitiviti pengundi Melayu.

Contohlah aku bagi, isu Kalimah Allah. Isu ini ada impak. Melayu ni ramai orang kampung. Ilmu takat mengaji maghrib kat surau. Tu pun kalau rajin. Kalau malas, maghrib kat rumah kemudian tengok Ninja Warriors kat TV9.

Jadi jangan layan mereka macam kita layan Yusuf Qardhawi. Songsang Fiqh Muazanah macam tu. Kena ingat, depa tak reti bab ikhtilaf ni. Depa tak reti bahawa ada fleksibiliti dalam Fiqh. Kadang-kadang sensitiviti mereka mengatasi kefahaman mereka.

Jadi layan mereka dengan baik. Jangan terlalu menonjol menyokong kehendak non muslim bila ada isu yang menyentuh sensitiviti umat walaupun hukum merestui. Begitu juga bila ada isu tentang Melayu. Sama. Jaga sensitiviti. Tak guna dapat full undi Cina tapi undi Melayu kosong.

Kena adil dan dilihat adil. Jangan bila ada isu bukan Melayu, cepat kita bertindak. Bila ada isu Melayu, kita perlahan dan UMNO pintas.


Tapi tahniah Khalid Samad, antara pemimpin yang rajin turun berkempen.

8. SPR

Yang ini korang boleh google lah kot. Banyak sangat blog cerita benda sama. Pengundi hantu, pemindahan pengundi, barong panas.. Urgh, muak pulak korang kalau aku cerita.

Penutup

Ini ialah 8 masalah yang melanda kem PAS di Hulu Bernam. Ada lagi no 9. Ini pasal 'orang PAS' yang jadi talibarut. Duk kerja caci pemimpin. Ni tak boleh cerita lebih, tapi siap dia nanti!

Harap pimpinan boleh ambil perhatian 8 isu ini. Kepada golongan so-called 'Ustaz' yang banyak cakap tapi kerja tak berapa nak buat, tolong berhenti bangkitkan isu UG atau Us Nasha atau 'Geng Ganu' untuk dikambinghitamkan.

Lebih baik bagi penyelesaian kepada 8 masalah ini. Kalau tak, baik tutup komputer dan main guli. Guli aku sponsor. Serius. Nak berapa kotak?

Tetapi aku ucap tahniah. Walaupun kalah, PR sebenarnya menang 2 DUN dan mengalami kenaikan undi dari tahun 2008. Ia mengingatkan aku dengan kisah PRK Ijok.

Ingat, kalau menang, menang. Kalau kalah, menang. Tak ada kalah dalam perjuangan Islam.

Orang PAS mesti faham maksud ini. :)

Kepada jiwa-jiwa yang masih kecewa, mari kita berdoa sepertmana yang diajar oleh Tuan Guru Harun Din:

Rabbana Afrigh 'Alayna Sobron Watawaffanaa Muslimeen

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kesabaran dan matikanlah kami sebagai Muslim.

Ameen

Sunday, April 25, 2010

Catatan Akhir Hulu Selangor

"Ana kecewa Syeikh".. Begitu bunyi satu mesej yang kawan aku bagi. Mata aku dah separuh terbukak bila baca mesej dia ni. Pelik.

Macammana tak pelik, para petugas PAS tak ada pun yang lemah semangat (yang aku nampak). Paling kuat pun mengepam rokok lah. Aku nak join pun aku dah berhenti hisap benda ni.

Bila aku buka sesetengah laman web pun sudah mula ada yang menampakkan rasa kecewa yang mendalam. Malahan sudah ada yang cuba menyalahkan 'sesetengah orang' sebagai punca kekalahan.

Ada yang menuduh Pemuda PAS 'berkempen senyap' memenangkan BN sebagai protes kepada pencalonan Zaid. Kalau kalian nak tengok contohnya, boleh klik gambar sebelah.

Lucunya, yang duk pakat bising sebar gosip paparazzi ni bukan turun mana pun....

Sungguh aku rindu kisah dahulu...

Dahulu ada saja pilihanraya kecil, PAS akan kalah. Tonggenglah cerita apa pun, PAS tetap kalah. Tetapi ketika kita kalah dulu, tak ada pula yang menyalahkan kawan dan sahabat sebagai punca. Tak ada. Sebab kita terlalu biasa dengan kekalahan..

Kita sudah lali dengan kalah...

Tetapi hari ini dah jadi lain. Orang muda yang baru kenal PAS terutamanya (aku pun muda jugak!), hidup dalam keadaan PAS sentiasa menang. Orang yang tidak biasa dengan perkataan 'kalah'. Aku bimbang jiwa-jiwa ini cepat dirosakkan dengan nafsu untuk menang.

Entah apa jadi kat budak-budak ni kalau keadaan PAS pada zaman 80an berulang...

Sebab itu ada yang kurang ajar memperlekehkan kata-kata TGHH: "Kami lebih rela kalah jika tiada redha Allah"

3 tahun dahulu aku ada berjumpa Datuk Husam Musa. Datuk Husam memberikan pesanan yang lebih kurang begini bunyinya:

Jangan asyik fikir nak menang sebab menang itu tak datang dengan cepat. Terlalu harap untuk menang akan menyebabkan kita cepat kecewa dan putus asa bila kita kalah.

Adakah aku kecewa? Tak. Untuk apa kecewa? Sebab menang yang aku cari ialah di sisi Allah Taala. Bukan semata menang dubia.

Kita tewas dunia, kita menang akhirat.

Bodoh sangatlah kalau kita kecewa! :)



Tamat

Friday, April 23, 2010

PAS Malas di Hulu Selangor?

"PAS slow di Hulu Selangor? Camana ni syeikh?". Itu satu mesej yang aku dapat dari seorang kenalan rapat. Dapat saja mesej tu, terus aku getap gigi dan delete. Malas nak layan.

Kemudian HP aku berbunyi...

"Assalamualaikum. Camana syeikh? Dapat tak mesej ana?"

"W'salam. Daapaattt....". Aku menjawab malas..

"Jadi macammana?" Kawan aku menggesa.

"Macammana apa?". Aku mengeraskan suara.

"Ya lah, camana kerja PAS di Hulu Selangor? Dengar cerita lembab." Perlahan suara kawan aku. Terkejut agaknya bila aku tinggikan suara. Heh heh..

" Anta duk mana ni? Mana dapat cerita PAS kerja lembab?". Pantas aku persoal.

"Ana baca Malaysia Insider. Ana kat rumah lagi."

Aku getap bibir. Geram. Tarik nafas dalam-dalam. Kalau member aku ni dekat , mau aku pelangkung dengan kepala paip. Heh heh..

"Syeikh, anta duduk kat rumah, bukak PC baca laman web, terus anta percaya kami lembab buat kerja ke?"

Kawan aku senyap....

"Syeikh, yang kata PAS lembap tu adakah dia betul-betul turun dan masuk dalam markas kami? Atau setakat jalan-jalan dengan kereta, kemudian snap dua tiga gambar, kemudian buat cerita kerja PAS perlahan?"

Senyap lagi...

"Ana nak tanya, kalau ikut internet tu, DUN mana yang PAS cover?"

"Setau ana, PAS jaga Hulu Bernam, PKR jaga Batang Kali, DAP jaga KKB". Kawan aku jawab.

Aku tersengih..

"Syeikh, PAS jaga dua DUN sebenarnya. Hulu Bernam dan Batang Kali sekali. PKR dan DAP jaga kawasan Cina di KKB. Ramai kawan ana dah kena 'hambat' pergi Batang Kali untuk cover kawasan tu. " Aku terangkan...lembut.

"Eh, awat jadi lagu tu pulak syeikh? senang sangat kerja PKR. Malas ke depa ni?" Kawan aku ni attack PKR pulak..

"Bukan macam tu. Anta kena faham, semenjak kes Dr Halili keluar, ada jentera PKR yang terhenti. Man Power PKR pulak tak ramai. Jadi PAS yang ada Man Power besar ni lah kena turun, cover apa yang patut untuk kerja-kerja yang tergendala. " Aku terangkan.

Kemudian aku sambung

"Dr Halili ni pulak, ada orang dia yang masih duduk dalam PKR. Ada potensi khianat. Orang-orang PKR tak berapa biasa dengan situasi macam ni. Jadi PAS yang dah ada pengalaman kena turun dan bantu. 'Adik' kena buli, takkan 'Abang' duduk diam?"

"Oh.." Pendek respon member aku.

"Anta jangan percaya bulat-bulat laporan selain media kita. Ada laporan yang berniat jahat, nak tunjukkan yang PAS tak komited dengan Pakatan. Kita tetap komited. Kalau kita berjanji, kita akan setia dengan janji"

"Oh, maaflah syeikh. Ana tak tahu pulak. Terkejut ana bila anta marah tadi" Terdengar kawan aku ketawa kecil.

"Uh, taklah sampai marah. Tapi kalau anta kerja 20 jam sehari, tidur pulak dengan nyamuk yang besar macam kepala paip, tiba-tiba orang kata anta tak buat kerja. Takkan darah tak naik syeikh?" Aku berseloroh. Terdengar kawan aku sambung ketawa. Kuat gelak mamat ni.

"Jadi camana peluang kita?" Kawan aku alih topik.

"InshaAllah. Ada laporan luar yang kata kita menang, ada yang kata kita kalah. Kalah lebih 3000 undi pun ada. Tapi bagi ana, ana tak peduli. Laporan-laporan ini banyak fantasi dan tak semestinya tepat pun. Buat ganggu kerja ja kadang-kadang. Kita kerja untuk kejar redha Allah. Menang kalah itu urusan Dia. Itu cara kita". Aku menerang. Macam bagi tarbiyah dekat budak baru pulak!

"Ada masalah tak bila kerja dengan parti lain kat sana?" Kawan aku dah jadi macam Polis pulak. Korek rahsia

"Macam biasa. Cara kerja kita lain, kadang-kadang adalah masalah sikit. Tapi itu boleh selesai." Aku cuba mengelak.

"Contohnya?" desak kawan aku

"Takkan nak cerita pulak. Dayus la suami cerita aib isteri. Haha" Aku berseloroh. Kedengaran pecah ketawa kawan aku.

"Isu arak Datuk Zaid antum semua boleh handle?" Soal kawan aku. Sah dia ni Polis. Banyak soal.

"Isu arak bukan masalah utama. Isu Dr Halili masalah utama. Isu arak Datuk Zaid tu simple, kalau pengundi kata Datuk Zaid minum arak, kita boleh jawab Saidina Umar pun diriwayatkan ada minum arak pada zaman jahiliah dan menyimpan bertong arak dalam rumahnya. Ada yang menyebutkan bilamana Umar minum banyak sekalipun, dia takkan mabuk. Itu Umar zaman Jahiliah. Bukan Umar zaman Islam. Itu Zaid zaman UMNO, bukan Zaid zaman PKR".

Aku sambung lagi:

"Cuma orang Melayu ni, bila UMNo duk pakat tunjuk gambar Zaid minum arak berulang-ulang kali, depa jadi 'tepu' untuk terima hujah kita. Hah, kat situ lah masalah sikit".

"Haaa... ana dah nampak syeikh.. nampak dah" Kawan aku balas.

"Nampak tak boleh jugak. Kena turun sekali baru betul-betul nampak" Aku separuh mencabar.

"Hehehe". Dia ketawa. Malas la tu.

"Ana cuba turun juga nanti syeikh. Tapi tak janji" Kawan aku menjawab. Jawapan selamat.

"Yalah". Aku balas pendek. Tahu sangat perangai kawan-kawan kita ni. Semangat ada, tapi bab kerja liat sikit. Tak apa. Perlahan-lahan.

"Anta balik bila?" Kawan aku tanya

"26 kot. Kasi habis dulu lah. Reinforcement akan datang inshaAllah. Tapi lagi ramai, lagi bagus"

"Ok, syeikh. Selamat semuanya kat sana. "

"Sama-sama." Aku balas

"Assalamualaikum"

"Waalaikummussalam. Jangan lupa turun!". Sempat lagi aku sound last minit.

Terdengar ketawa kecil. HP padam.

Tamat.

Pengumuman:

Sumbangan Dana PRK Hulu Selangor:

PARTI ISLAM SEMALAYSIA CAWANGAN RASA,
BANK CIMB ISLAMIC,

NO.A/C - 1243-0000280-10-8

Rujukan lanjut: Pemuda Cawangan Rasa

Tuesday, April 20, 2010

Bergelut di Hulu Selangor

Sekadar nak bercerita sikit tentang Hulu Selangor. Aku tak bercadang nak menulis sebenarnya tapi kali ini terpaksa. Harap-harap selepas baca artikel ini adalah dua-tiga hati yang tergerak untuk berhenti membesarkan punggung dan turun tolong kami juga di sini.

Antara 3 parti komponen Pakatan Rakyat, PAS sebenarnya diberi satu tugas yang paling berat. Ini hakikat. Kami diserahkan DUN Hulu Bernam yang mana sejarah 2008 mencatatkan kita hanya memegang 35% undi penduduk di sini.

Dan kawasan yang paling hitam; area Felda, diberikan kepada PAS Terengganu. Nasib baik aku tak kena. Bapak hitam kawasan tu. Macammana mereka buat itu kena tanya FFF. Dia jaga kawasan tu. Aku agak gusar juga, takut2 kalau undi di situ tak berubah, maka 'UG' akan dijadikan kambing hitam. Bukan kita tak kenal perangai sebahagian 'kawan-kawan' kita ni!

Pemuda PAS Selangor pulak berkempen di kawasan kampung-kampung Melayu. Berkumpul di markas, terima arahan, turun dan bergerak rumah ke rumah. Dan masa bergerak tu, macam-macam insidenlah yang berlaku.

Stended la, macam tak pernah turun pulak!

Nampak macam senang, tapi kampung Melayu pun banyak karat keris juga. Cuma tak adalah karat macam Felda. Banyak kereneh yang petugas kena hadapi dengan penuh sabar.

Secara peribadi bagi aku, petugas tidak pernah dan tidak akan cukup.

Kenapa?

Pada peringkat awal kempen, Datuk Zaid sebenarnya ada peluang yang sangat cerah. Culaan menunjukkan undi Melayu dan Cina bersama PKR. Kita pegang kira-kira 60% undi Melayu dan 75% undi Cina. Ada kemungkinan undi protes yang sangat besar dari penyokong UMNO. Kita hanya kalah tipis undi India.

Tapi itu ketika peringkat awal culaan, sebelum isu Dr Halili timbul, sebelum Santa Claus turun dari Putrajaya bagi hadiah krismas untuk orang di sini.

Selepas isu Dr Halili keluar PKR timbul, jentera sudah ada yang goyah. Petugas PAS tidak ada jawapan kuat sebab isu ini terlalu baru. Yang duduk rileks menulis kata "Baguslah Dr Halili keluar, kurang lagi katak dalam PKR", baik berhenti menulis sebab isu ini memang ADA DAMAGE dan menyusahkan hidup aku dan kawan-kawan. Apa ingat orang kampung terima ke hujah macam tu?

Kena ingat, Dr Halili ada pengaruh yang kuat dalam PKR di sini. Jadi tolong faham dan kalau sesiapa ada info untuk serangan balas, tolong bagi maklumat dan cadangan. Terima kasih.

Kawan-kawan dari PKR terutamanya, tolonglah turun sebab walaupun kawasan yang PAS kendalikan paling hitam, tapi kawasan kamu yang paling bermasalah (bagi aku). DAP boleh handle kawasan dia inshaAllah. Undi Cina nampaknya tak berubah sangat.

Dengarlah kawan-kawan bahawa situasi ini telah menukarkan kedudukan kita dari menyerang kepada bertahan. Dan aku secara peribadi sangat-sangat bimbang dengan keadaaan begini. Tak sebelahi kita. Harap-harap ada strategi baru dari atasan untuk tukar keadaan.

Itu belum di tambah dengan kerenah SPR...

Dan untuk itu, tenaga-tenaga yang fresh sangat-sangat diperlukan. Tenaga lama ada yang perlu diganti. Bukan semua sukarelawan boleh berkampung sepanjang tempoh berkempen di sini.

Kalau tak boleh menguruskan punggung dengan turun ke sini, maka cuba kuruskan poket. Tak banyak. RM 1 cukuplah. Sumbangkan kepada:

Mayban2U : 1580 1518 1410
Nama pemegang akaun : Puan Hamidah binti Ramli
(ibu kepada blogger Anaz (Dugong Darat))

Bukan untuk aku pun, untuk Dana Blogger Pakatan Rakyat. Blog ini dapat purata kira-kira 500 kunjungan dan 200 pengunjung setia (Returning Visitors) sehari. Kalau tulisan ini dapat kumpulkan RM200 untuk dana, maka aku anggap satu kejayaan besar.

Tapi kalau gaji kecik, hidup kais pagi makan pagi, tak apalah. Doalah untuk kami. Itu senjata mukmin.

Rabbana Afrigh 'Alayna Sobron Wathabbit Aqdaamana Wansurna 'Alal Qaumil Kaafiriin.

Wahai Tuhan kami, ampunkan dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau-lampau dalam urusan kami serta tolonglah kami mencapai kemenangan menghadapi kaum yang ingkar.

Ameen

Layari FreeZoneTerengganu untuk update PRK HS. Rajin dia ni. Siang berkempen, malam update blog. Aku biasanya terlentang je kalau malam-malam ni. Heh heh....

Thursday, April 15, 2010

Rahman Talib Penyambung Lidah UMNO

Artikel ini khas bagi menjawab satu artikel bodoh Tulang Besi Seluar Dalam. Masalah Tulang Besi ini ialah dia ni tak nak lulus komen aku. Kemudian 'berbangga-bangga' konon aku kena taji. Tak malu betul. Molek sangat tutup muka dengan seluar dalam.

1. Artikel Tulang Besi ni semata-mata berdasarkan satu artikel Malaysia Insider. Tak tahulah sama ada buta atau busuk hati sangat, sampaikan hujah Datuk Alwi Ketua Pembangkang DUN Kelantan ni dia pertuhankan; sebagai bukti jentera PAS perlahan.

Terbukti lagi perangai si Seluar Dalam ni. Sanggup pakai sumber musuh untuk bunuh jemaah.Dulu dah terkantoi pakai sumber Papagomo untk hentam geng sendiri.

Dah namanya politik, dah tentu musuh akan kata macam-macam untuk lemahkan semangat jentera. Takkan inipun Seluar Dalam tak tahu?

Lagi satu, Seluar Dalam ni tak turun pun Hulu Selangor. Dia cakap sebagai pemerhati luar. Nak tahu, turunlah dulu!

2. Jahatnya Seluar Dalam ni ialah bila dia mengaitkan 'UG' sebagai punca kelemahan jentera. Kata Seluar Dalam ni, jentera di Bukit Gantang bagus sebab pemimpinnya anti UG. Di Kuala Terengganu tak bagus sebab pemimpinnya pro UG.

Ini orang bodoh yang tak tahu cerita. Untuk pengetahuan kau wahai Seluar Dalam, jentera PAS yang paling bagus dalam sejarah PRK selepas PRU 2008 ialah di Kuala Terengganu. Kau tak pergi jangan cakap banyak. Main terjah tak tentu hala.

Di Kuala Terengganu, persefahaman parti sangat kuat dan kerjasama jentera sangat hebat. Ada startegi menarik yang depa pakai. Taknak lah dedah kat sini.

Sebab itu PRK KT merupakan satu-satunya kerusi yang berjaya dirampas PR. Kerusi yang lain (Permatang Pauh, Bukit Gantang etc) ialah kerusi yang dipertahankan.

Kalau nak cakap pasal PRK Bukit Gantang, sebenarnya ada masalah sikit. Tapi masalah tu biasa, tak perlulah nak aku popularkan kat sini.

3. Sebelum kamu Si Seluar Dalam nak reka cerita tak logik, pakai sumber musuh, belajarlah sikit dan turun ke medan perang. Jangan setakat pandai buncitkan perut depan PC saja!

Tapi buat alasan:

Kalau saya turun nanti orang kata saya ni pro PKR pulak.

Orang lain pun turun, ada kami takut kena label? Nak turun medan perang pun buat alasan takut kena label, apa lagi nak kena cubaan lain.

Ini masalah puak anai-anai. Tak puas hati segala benda, bila suruh angkat cangkul sikit, banyak pula alasan!

Kalau malas nak heret perut tu buat kerja, jangan jadi penyambung lidah UMNO yang nak melemahkan jentera parti!

Harap ini artikel terakhir serang anai-anai sehingga PRK Hulu selangor. Saya nak buat gencatan senjata sampai 26hb.

Peluru lain kita simpan dulu!