Sunday, February 28, 2010

Pilihlah Menjadi 'Umar', Jangan pilih menjadi 'Badwi'

Kebelakangan ini saya dapati banyak jugak blog yang memuatkan atikel mengkritik keputusan badan Displin Pas yang menjatuhkan hukuman kepada YB Khalid dan YB Dato' Hassan Ali. Ada antara atikel-atikel tersebut yang menyerang Badan Displin secara terang-terangan dan ada jugak yang malu-malu mata kepada Dato' Tuan Ibrahim, lalu disindirnya secara samar-samar. Samar-samar pun tetap boleh difahami akan ketidakpuasan hatinya terhadap badan tersebut, terutamanya Dato' Tuan.

Yang menghairankan saya ialah, kebanyakkan yang "tidak puas hati itu" mereka-mereka yang sering bercakap soal Tarbiyyah dan adab berorganisasi. Rupanya memang sukar nak laksanakan tuntutan berorganisasi berbanding bercakap mengenainya. Kebanyakkan mereka memang kaki cakap, pembentang kertas diseminar dan pimpinan parti. Kasihan kepada peserta seminar yang dipanggil datang dari jauh. Meninggalkan urusan harian dan keluarga, semata-mata mahu datang keseminar mendengar pembentang "berbohong" kepada mereka. Dalam seminar peserta diajar oleh pembentang mengenai wala', sikap berjamaah, sami'na wa atho'na, adab-adab berorganisasi, redha dengan keputusan jamaah dan singgkirkan kepentingan diri demi jamaah dan macam-macam lagi. Namun hakikatnya pembentang sendiri tak faham pun mengenai "adab berjamaah".

Yang paling meloyakan tekak ialah setiap kali mereka mengkritik pimpinan secara terbuka, mereka akan selalu mengaitkan kesah "Saidina Umar dan Badwi". Tujuannya untuk membenarkan tindakan mereka yang membelasah pimpinan dikhalayak ramai. Antara akhlak Umar dan Badwi dipilih oleh mereka untuk meniru akhlak "ARAB BADWI". Walhal mereka pimpinan,educated,Doktuurah, dan Profesionalis....takkan mereka gagal mengesan "syahid" kesah tersebut?. atau buat-buat tak faham?. Untuk menghalalkan tindakan tidak beradab itu, mereka tegaskan; kalau dulu Badwi menegur dengan mata pedang, maka sekarang saya menegur dengan "blog". Di sini bukan soal "alat" menegur. Tapi soal "adab menegur". Badwi tetap badwi walau dengan alat apa sekalipun ia menegur.

Sebelum Badan Displin Pas yang dipengerusikan oleh Dato' Tuan Ibrahim mengistiharkan keputusannya, semua orang ada harapan sendiri. Saya pun ada harapan sendiri dan mengharapkan keputusan yang diambil sama dengan apa yang saya harapkan. Namun apabila keputusan sudah diputuskan, kita hendaklah akur dengan keputusan jamaah. Dato' Tuan hanya pengerusi Badan, manakala Badan Displin tersebut dilembagakan dalam Parti. Pemilihan anggota dan pengerusinya dibuat oleh parti. Lalu apa bezanya menghentam Dato' Tuan dengan menghentam Parti?.

Rasulullah saw bersabda: "Apabila pemimpin dikalangan kamu orang-orang yang mulia di kalangan kamu, apabila orang-orang kaya dikalangan kamu adalah orang-orang yang dermawan, dan apabila urusan dikalangan kamu "dimusyawarahkan" dikalangan kamu, maka belakang bumi ( hidup) adalah lebih baik bagi kamu daripada perut bumi ( mati)."

Ada orang bertindak melanggar adab-adab berjamaah kerana ia memang jahil mengenainya, ada yang dirasuk oleh orang lain dan ada yang memang mempunyai team dan agenda sendiri?. Jarang ada orang yang sayangkan parti dan jamaah menghentam pimpinan dan parti sendiri dikhalayak umum. Dimana mereka?

Ustaz Mokhtar Senik

No comments: