Saturday, June 19, 2010

Muktamar, Media, Langgar Hadi

Hampir sebulan blog ni kemarau. Maaflah. Kerja makan gaji ni, bukan boleh suka-suka menaip tiap2 hari. Kebetulan bulan ni sibuk sangat. Ke hulu hilir aku. Kerja. Maklumlah, gaji sebagai 'pencacai Dr Hasan Ali' ni bukan mahal sangat. Kalau sampai 6x gaji CEO, aku buat full time lah blog ni!

Banyak jugak isu. Aku ulas sikitlah yang mana terlepas

1. Isu Muktamar dan Pas media.

Muktamar tahun ni aku tak pergi. Jadi aku tak tahu sangat. Dengar cerita Batu Api pergi. Siap main snap-snap gambar dengan Poji Topeng Perak. Aduh manjanya! Haha..

Tentang isu pas media, dari pembacaan aku dalam blog Pas Recond, marah sungguh mereka. Blogger pro PR tak dibagi pas media, tapi media Utusan Malaysia dapat pas pula. Maka timbullah macam-macam cerita yang tak enak atau lebih tepat, dibuat-buat tak enak.

Bagi aku isu pas media ni kecil sangat. Mula-mula kita kena faham, muktamar pas ni bukan level fun fair. Atau konsert Jom Heboh. Atau program Suarasa. Muktamar ini satu program besar, yang grand. Setahun sekali buat. Makanya ramailah media yang datang. Pro atau tidak. Pas media ini bukan boleh dibagi suka-suka. Macam risalah JusMate Dr Rozmey. Ada had dia.

Contohlah, kalau Poji dibagi pas media atas nama blog Perisik Rakyat, maka dah tentulah blog-blog lain macam Hasbullah Pit, Hembusan, Ali Zaidan, Penembak Babi, Batu Api, AdukaTaruna pun nak juga. Aku fikir MalaysiaWaves pun nak juga walaupun mungkin dia kena mintak derma sebab tiket flight mahal sangat!

Jadi kalau dah semua main mintak pas media, dewan muktamar tu penuh dengan blogger sajalah! Perwakilan semua duduk luar bagi memuaskan hati blogger sekalian.

Itu tak kira laman web lain macam TKO, UO, ANN dll.

Logiklah sikit. Kamu semuakan pengasas pertubuhan hebat dan agung bernama Pas Recond. Institusikanlah benda tu. Jadikan Wan Ji ketua. Aduka jadi SU. Seluar Dalam jadi Bendahari. Bila kamu institusikan, maka senanglah nak dapat apa-apa. Pasal ada kredibiliti. Pas media dapat. Nak jumpa TGHH pun dapat. Taklah main terjah saja!

Ini takat nama Perisik Rakyat. Macamlah glamour sangat.

Isy, kata genetik cerdik dan ulung!!

2. Isu Langgar TGHH

Aku tak boleh komen banyak. Pasal video dia aku tak boleh tengok lagi. Internet fail lah site aku ni.

Cuma dari beberapa tulisan Edyes yang sempat aku baca, aku dapat gambaran seolah-olah TGHH ini tak friendly. Sombonglah senang cakap.

Aku teringat satu kisah antara Umar dan seorang sahabat. Seorang sahabat ini bertanya kepada Umar tentang satu masalah agama (aku lupa masalah apa!). Kemudian Umar jawab dengan ijtihad dia. Sahabat itu persoalkan balik jawapan Umar. Katanya, Nabi jawab sekian-sekian (Kira lainlah dengan jawapan Umar!)

Saidina Umar ambil pelepah kurma dan ketuk kepala sahabat tadi. Dah kalau dah tau jawapan Nabi bagaimana, buat apa pergi tanya Umar lagi? Macam seolah-olah sengaja nak cari kelemahan dan masalah.

Kaitkan sikit dengan soalan UG kalian pada TGHH!

Bagi aku kisah Aduka-Edyes ini sama saja dengan kisah Zainulfaqar cuba sondol Us Nasha dulu. Sebenarnya Pas Recond cuma perlu cerdik sikit bila nak berjumpa. TGHH bukan pak menakan hampa sampai boleh sondol macam tu. Dia Presiden. Dan kamu semua datang atas urusan yang dikategorikan sebagai 'rasmi'.

Jadi buatlah secara rasmi. Institusikan PAS Recond dan buat surat rasmi memohon satu perjumpaan ringkas dengan TGHH. Hantar kat Dr Shamsuri. Apa susah? Ni main kejar-kejar macam orang tak sekolah.

Aku sebenarnya tak peduli pun korang jumpa tak jumpa. Tapi dah rasa serabut sangat duk main ulang benda ni setahun dah. Hasil takdak juga.

2 isu je sempat. Nanti aku cuba tulis lagi.

2 comments:

Anonymous said...

Ho. Sedak jawapan boh...Bagi aku gining je.Acu kita pakat jadi tok guru kejap.Pahtu ade orang pe duka ni mari nok jupe.Tanye pulok soalan UG.Doh, Tok guru mikir gane? Kalu aku jadi tok guru, aku mikir "Toh2 bokali orang umno set2 ni saje nok perakap aku."

Ha, tu la, bodo bedooh ngat.Se agi, kene ingat. Ug ni benda yg syura arahkan supaya jgn timbul lagi.Kalu tok guru jawab,maknanya tok guru langgor syura.

Duka paham dok mende gini?

BatuApi @ FireStone said...

salam,
gembira rasa bila saudara ada sama. boleh bahagikan mana yang patut.

diberi umpan 4, 5 blogger masuk. sebelum ini tak pernah dijengoknya. boleh dipilih mana umpan baik dan buruk.