Monday, May 24, 2010

Bersikap Adillah Wahai Umat Muhammad

1. Adil ini meletakkan sesuatu pada tempatnya. Meletakkan sesuatu kerana prinsip dan hak. Lawan adil ialah zalim. Bias itu juga satu bentuk zalim. Contohnya seperti yang selalu dibuat oleh Barat. Mereka mempertahankan hak melukis wajah Nabi Muhammad sebagai kebebasan mengeluarkan pendapat. Tetapi apabila Mahmoud Ahmedinejad mengaplikasikan kebebasan mengeluarkan pendapat dengan mengatakan Holocaust itu sebagai peristiwa bohong, Barat jugalah yang buat U-turn dan menuduh Mahmoud sebagai anti semitism.

Itu juga satu bentuk zalim.

Begitu juga apabila kita marah apabila orang UMNO mengungkit Karpal pernah kata "over my dead body kalau nak buat negara Islam. Kita marah orang UMNO. Kita kata ucapan karpal itu diungkapkan ketika kita belum berkahwin lagi. Kini, kita sudah mempunyai 2 orang anak, sudah pasti keadaan sudah berbeda.

Itu satu tindakan yang bagus dan cerdik. Ini semua sejarah. Kita tak boleh hidup dengan sejarah. Sejarah ini cuma panduan.

Tapi sayangnya kita hanya buat begitu kepada Karpal. Kita hanya padamkan memori itu hanya untuk Karpal. Tapi bukan kepada ulamak kita. Sedangkan kata-kata Karpal itu jelas salah dan menyinggung sedangkan 'silap' ulama kita hanya bersifat manipulasi musuh jahat.

Contoh, kita ungkit dan salahkan dokumen Negara Islam sebagai punca tewasnya BA. Sedangkan ia bersifat manipulasi parti Cina. Kalau ikutkan, isu 'Allah Samseng', 'Tuhan Mencarut' juga antara punca merosotnya undi Melayu kepada BA. Ia tidak salah, tetapi ia menjadi isu kerana manipulasi kejahilan UMNO sendiri.

Isu 'Allah samseng' ini pernah menyebabkan aku berentap dengan seorang ahli UMNO dahulu. Sekarang dia dah jadi Exco Pemuda UMNO Malaysia. Alhamdulillah, aku tak ada masalah patahkan hujah dia berbekalkan hujah TGHH di parlimen ketika itu. Aku fikir itu antara sebab TGNA cukup mengkagumi kepetahan dan mantapnya hujah TGHH.

Lantas, bila kita enggan ungkit satu salah kawan kita tetapi ungkit banyak kali 'silap' pemimpin kita, maka kita sudah tidak adil. Orang tidak adil dipanggil zalim.

Orang zalim tak layak dipanggil ustaz sebab zalim itu sifat fasik!

2. Ada seorang kawan menaiki kereta. Keretanya banyak rosak. Tayar botak. Enjin berkarat. Brek haus. Ekzos separuh tertanggal. Lampu depan belakang terang macam lilin. Si pemandu pula mabuk sebab tension kalah main judi bola. Pemandu tu bet England akan menang. Tapi pasukan loser macam England mana boleh menang. Yang menang masa tu ialah Sepanyol. Maklumlah, pasukan hebat!! (Ha ha!)

Sebab tension dia bawa kereta dia tu 160kmj. Kemudian apabila lalu sebuah jalan tak berlampu (lampu rosak sebab kena kilat!), tiba-tiba dia tersalah masuk lorong sebelah. Bertembung dengan lori. Brek tak makan, tayar botak, jalan pula licin sebab hujan. Bummm!

Masuk hospital. Wad Pakar 13.

Lepas sembuh, dia saman JKR Malaysia. Dia kata punca dia eksiden sebab jalan tak berlampu. Jadi dia tak nampak.

Betulkah begitu?

Betul! Dah tentu betul!

Tapi itu cuma satu punca. Dan dia gunakan punca itu sebab itu sahaja punca YANG BOLEH MENGUNTUNGKAN DIRI DIA. Walaupun hakikatnya JKR tak salah sebab yang menyebabkan lampu jalan rosak ialah kilat. Tapi pemandu bodoh ini tak peduli. Takkan dia nak kata dia eksiden sebab tayar kereta botak, lampu kereta padam, brek tak makan. Kalau mengaku macam tu, nanti dia pula kena saman JPJ!

Begitu juga dalam isu kalah PRU2004. Ada bermacam jenis sebab. Imej Islamik Pak Lah, keluarnya pemimpin PKR ke UMNO, keengganan DAP setia dalam BA, harapan kepada pentadbiran Pak Lah, kebanjiran undi hantu terutama di Kelantan dan Terengganu dsb.

Tetapi yang jadi highlight tetap dokumen Negara Islam. Walaupun itu cuma menjadi negatif kesan manipulasi BN, tetapi itu juga yang ditekan. Sebab apa?

Mungkin itu saja sebab yang boleh merosakkan imej TGHH dan TGHD. Point lain mana boleh jatuhkan 2 ulamak ini!!

Betul pepatah kata sejarah tidak pernah menipu. Tetapi orang selalu lupa, bahawa sejarah sering benar dimanipulasi...

(gambar ambil dr Penembak Babi)

5 comments:

abgBro said...

syabas bro...mengelupuq pulak mamat tu mntak hujah bls dgn 1G...hahaha

Anonymous said...

"Betul pepatah kata sejarah tidak pernah menipu. Tetapi orang selalu lupa, bahawa sejarah sering benar dimanipulasi..."

simple je lu hentak wan ji tu bhai. Haha

bung said...

wan ji tu bodoh

hentak pon tak guna

biar tunggu ajal dia sampai sndiri je

giler-giler said...

Weh... bergaya gambar tu.. Yang sorang tu, bodi besar perut pun besar tapi kepala hotak kecil & sempit. Yang sorang lagi bodi kecil perut pun kecil kepala hotak lagi kecil lagi sempit! berlagak semua tahu konon.... ptuuih!!

Anonymous said...

salam..

hahaha... simpel je lu taruk penyimpan kertas keje TGHD...

wa ingat lu nyer geng kene bforum o debat dgn geng 1g ler...