Thursday, May 6, 2010

Ali Zaidan Blogger Pondan

Awal pagi sempat buka blog KayuKelat, nampak gaya serangan Seluar Dalam kepada kami yang digelar 'blogger pondan' ini bermula. Aku cuba cari di blog Seluar dalam untuk bacaan lebih lanjut, tapi tak ada. Rupanya, ikut penjelasan KetamBatu (PWM TKO), artikel itu hanya ada di blog Poji (Perisik-Rakyat).

Pelik pulak. Awatnya tak berani letak dekat blog sendiri? Aku mula syak, ini macam 'bantuan luar' kepada Kickdefella supaya kami sibuk dengan artikel dia dan tak cuba serang Kick lagi.

Oleh itu, aku cuba jawab sikit. Ambil syarat. Panjang2 pun, dah ada tulisan dari blogger lain macam Kayu Kelat dan FFF. Batu Api siap buat artikel bersiri. Haha

1. Isu identiti ni memang dah jadi modal lama Seluar Dalam untuk lawan blog-blog yang cuba mempertahankan pemimpin yang dia serang. Dah tak ada idea lawan hujah, itu sajalah point yang tinggal.

Sebenarnya identiti ini tak perlu jadi isu besar. Seluar Dalam pernah bawa tuduhan bahawa aku ialah Meor PA Us Nasha. Jadi, kalau dah yakin sangat aku Meor PA Us Nasha, buat apa susah hati nak tahu aku siapa lagi?

Aku sebut dan dah bagi cabaran, kalau benar2 nak tahu identiti diri aku yang sebenar, aku sedia dedah. Tak ada hal. Syaratnya, sumpah dahulu aku ialah Meor atas dasar kebertanggungjawaban terhadap maklumat. Aku muatkan cabaran ini dalam satu artikel blog. Sampai sekarang tak berani.

Kalau 'blogger pondan' cabar pun si Seluar Dalam tak mampu jawab, nampak gaya elok dipanggil Khunsa!

Yang peliknya, gelaran pondan kerana tak mahu dedah identiti ni hanya ditekan kepada kami. Blogger2 sehaluan dengan Seluar Dalam yang tak tahu mana asal usulnya macam Xenan dan Reformis Jalanan, tak pula dipanggil gelaran sama. Nampak gaya, Seluar Dalam dah jadi macam UMNO. Buat pendakwaan terpilih!

Bila sebut pasal identiti, aku teringat kata-kata Imam Ali kwj. Baginda sebut Unzur Ma qala, Wala tanzur man qala. Tanya Wan Ji, betul ke idak. Maksud dia, lihat apa yang dikata bukan siapa yang berkata.

Nah, takkan nak kata Ali kwj pembela pondan pulak!

2. Bila sebut pasal TKO, aku terkesan sikit. Nak serang aku seranglah, kenapa serang TKO pula. TKO ni wadah terbuka. Yang hentam pimpinan PAS pun kadang-kadang aku nampak keluar juga. Pernah sekali artikel 'anak Pak wahab' boleh keluar di laman TKO, sampai mencetuskan kegusaran sebahagian Moderator Borak Agama. Begitulah keterbukaan TKO.

Macammana pulak aku tahu?. Ah, aku TKO jugak, kenal Greenboc dan AdukaTaruna pun kat situla, sampai siap chatting2 macam orang bercinta dulu!. Hahaha

Kalau nak pertikai kelulusan artikel Batu Api dan aku contohnya bagi membuktikan kepondanan TKO, rasanya Seluar Dalam kena mengira balik. Kerap kali aku lihat artikel blogger yang sehati dengan Seluar Dalam (cth: Al Husseyn dan Wan Fauzdin) pun keluar di laman TKO. Takkan tak boleh pakai ilmu logik Seluar Dalam ooi!

Aku tak pernah hantar artikel blog ini ke laman TKO. Artikel blog aku yang lain, ada. Dulu. Blog itu aku pendamkan sekarang, sebahagian strategi berundur dan serang untuk hapuskan anai-anai. Pernah dijelaskan oleh Songkok Putih juga bila dipersoalkan seorang forumer. Aku tak ingat artikel mana.

Puncanya mudah, artikel aku dalam blog ini kadang2 terlalu emosi. Kadang2 terlalu bernafsu. Kadang2 terlalu jahat dan ada dendam. Kadang2 tak dimulakan dengan wudhu'. Kalau aku hantar, konfem lulus punya. Bila lulus, aku takut artikel itu akan jadi bebanan untuk TKO. Itu punca aku tak hantar walaupun aku nak. Akaun aku di TKO aktif lagi.

Jadi biar saja di sini. Andai kata bermanfaat mengikut pertimbangan WM dan PWM atau mana2 blog, ambil saja dan letak link sebagai tanda amanah. Cukup!

Rahman Talib kalau tak reti lagi, bolehlah sumbat seluar dalam dalam mulut! Duk diam-diam, main guli.

36 comments:

Muazan Mohsein said...

Salam bang, lama tak menulis? Saya rasa saya dah kenal siapa abang. Hehehehe..AJK Pemuda Negeri Selangor kan?

Saya rasa kena tumpunkan kepada Kickdefella. Saya setuju dengan abang, tulisan TB nampak ringkas sangat, tak kuat, longgar dan macam nak divert perhatian kita dari sesuatu isu.

kk said...

wakakka ali kata confirm lulus kalau hantar artikel kat tko, biasalah sp kan tak lulus artikel sendiri apa kelas, tapi deraman dah tak kenal moderator dengan webmaster, tulah duk lama sangat kat lombok dah jadi makin biul

fajridil adha said...

memang tak patut TKO dikaitkan sekali. apa jadah plak nak tuduh TKO sbg pondan? mmg dah senget si tulang besi tu. agaknya tulang je besi, tapi batang plastik. :) [my blog]

Xenan said...

hoho..bro,

apohal sekali gua kene petik?

suka hati gua la tanak tunjuk diri.Ade wa attack peribadi lu ke?

Kalau lu dah rajin sangat attack peribadi blogger lain sana sini, gelar tah hapa, kompom la dia attack lu pondan.Dah la merepek jek keje.

kalau wa kritik pemimpin PAS pon ade wa kritik lu ke?Diorg tuh org penting mmg kne selalu kritik.Yg lu pulak ape hal?

Tader masa nak kutuk lu la bro..pedulik hape wa ngn lu.Lagi pon lu bukan sebuk nak posting bela rakyat.Lu sebuk posting bela pemimpin jek.Useless lu nih.

Bila masa gua geng ngn TB pon gua tatau.

gua tgk lu org gado serupa celaka jek..boring gila.

Sng cita kat mata wa politik PAS pon makin busuk..sikit lagi jek nak sama ngn UMNO.

So podahhh..buang masa jek semua nih

ikan said...

korang ni x abis2 la sorang kata pondan sorang seluar dalam klu betul la korang ni selalu jemaah kt masjid dan hati terlekat kt masjid x de punya nak berbalah cam ni... x kira sape yg benar ke salah ke ingat dalam sehari 70 kali malaikat maut berkunjung kita klu tengah wat camni sempat ke nak kita semua nak taubat... mmg betul kita ada hak pertahan diri tp nabi masa kena cerca ngan yahudi buta tu x de plak dia balas malah suapkan makanan lg ada.. biarle klu seluar dalam ke pondan ke diam aje bukan diam tanda setuju tp tanda protes senyap je lama2 diam la klu semakin menjadi biar la kt dia nnt lama2 modal dia abis... musuh yg nyata apco, tumpukan kerja tu... x tahu la klu korang nak terus makin malas aku nak baca blog korang ni....

bung said...

xenan ngan tulang besi sama2 pondan khunsa

main serang dari jauh je
berani cakap tak berani tanggung
mintak bukti yg dibaginya cuma maklumat cakap dengar

ntah apa2 bloger celaka pondan ni

sekali kena serang ngan abang long dia si syed setan tu

masing2 menyorok dalam kain bini wakakaka

Ali Zaidan said...

Muazan, mana pulak saya ajk negeri. Kalau kawasan tu, saya tak nak komen. haha..

Xenan, attack ke tu? Sekadar contoh. Takkan tak boleh faham? Attack dia? tak ada kerja maa nak attack peribadi dia. Yang aku attack ialah hujah dia. Macam kau juga. Sebab tu aku tak peduli kau ni sapa. Hujah kau yg penting, bukan diri kau. Melainkan dlm sesetengah keadaan (cth pendedahan ala kickdefella) , maka masa tu identiti jadi penting.

W Mas said...

Xenan ni lebeh2 plak emo dia....korang attack pimpinan,org lain bela...so, deal with it la....Takkan lu attack org lain xbole bela pulak...diktator tu....

pas mmg akan jadi macam umno....selagi tak buang org2 mcm lu dlm parti...

Anti Pondan said...

apa nak buat, memang blogger macam Ali Zaidan ni bangsa pondan.

Perangai macam pondan sebab tarbiyyah ulama dia terus dia jadi pondan siam.

Tak sangka, begitu berkokok sokong ulama, hasilnya jadi pondan.

Pondan macam Songkok Putih, batu Api, penembak babi dsbnya

Tarbiyyah = Pondan

Xenan said...

masa bila gua join pas?

gua rakyat biasa jek..harap pas leh bawak pembaharuan.

kalau takat nak tgk ahli gado2 camnih,pimpinan maksum superb tak leh bertegur..fine la.

cth nyer petik nama wa? heh..best cth lu.

lu ngn TB cth blogger bongok PAS..

cth jek tuh..bukan attack peribadi

Anonymous said...

kalu bukan org pas,jadah ape lebih2 sibuk urusan umah tgga kami?Ni mmbuktikan korang ni cakap lebat, tapi hasil tarak....... Cakap macam duduk alam kayangan, tak tau situasi, tapi sembang lebat mengalahkan org yg duduk dalam.....Lu ngan tb tu sama je, geng pas recon....

abgBro said...

molek dah AZ dn yg seangkatan dia brhujah lawan geng2 yg berlagak pandai tuu..teruskan bro...hujah lwn hujah..gua sokong lu org...bravo2

Xenan said...

owh yeahh...

told u so..

takleh sebok hal pas.

Org Pas pon jgn sebok hal rumahtangga UMNO.

Rakyat biasa pon jgn sebok bab politik kalau tak berparti.

o yeahhh...

standart mentaliti org2 yg konon handal berpolitik.

patut la 50 tahun tak menang2..

podahh..

gi la berjuang utk pemimpin2 lu.

jgn pedulik hal rakyat n islam pon taper..

sile2 gadoh lagi

antixenan said...

xenanhu dah mengamuk, habis kulat kena lempar ke pasiaq. lu org mana bole berhujah dengan xenanhu dia pakar dlm berhujah tapi syg setakat jadi pengikut aduka jelah, pemimpin pas boleh dikritik oleh xenan sebab dia pemimpin, tu cth je,

Anonymous said...

Bodo xenan, kita kena la sebok hal umno sbb umno yg perintah negara.....Kalau umno mcm ppp, takde kuasa,xkacau hidup kita, kita pun buat xlayan....

Kalo lu ckp mcm tu, sah lu bukan penyokong pas...so, xperlu buat kempen selamatkan pas sbb lu tak sayang pun dia....lebih kpd hancurkan dia....

Lu bantai pemimpin, sekali org bantai lu, lu angin....lu politik tak pandai...berani kritik, berani la dikritik...

Xenan said...

hipokrit PAS dah kuar..

tak bagi rakyat sebok hal PAS

tapi nak sebok hal UMNO jugak..

brader,

kebenaran n Islam hak allah bukan hak PAS.

Allah berhak kasi kt sapa2 pon

Selagi politik PAS dok berkisar 80% pasal nak backup pemimpin n 20% jer pasal nak bela rakyat cam blogger2 bongok PAS terutama blog nih..gua tak rasa allah nak pilih PAS.

Gua tak marah kene kritik..gua geli tgk blogger pas pembodek agung paksi masing2 nih.

lepas tuh pandai2 lak label2 org geng sana sini.

Tarak mau la join faksi2 korg nih.tak bagus mana pon..

Anonymous said...

Xenan ni xpaham lagi pasal apa kita sibuk hal umno....tak boleh jd macam aduka lg la..genetik melayu bodoh...wakakakaka..

Bodoh la ko ni xenan, ko bela rakyat tara mana?Hulu selangor ko turun tak? blogger2 yg ko kate bodoh ni la yg turun tolong rakyat...tolong kempen... lu ingat tolong rakyat ni takat duk dlm blog ke?...wakakaka...bodo gile lu xenan...


Stended la...lu kritik pemimpin, geng2 lu fitnah pemimpin..so geng2 ni bekap..ape masalahnye??..lu cuak orang dedah kebodohan dan kejahatan lu?...lu cuak org tunjuk bangsat fitnah golongan lu?...

mmg lu geng tb pon...geng anai-anai...tarak mau ngaku ka?...wakakaka

Poyo gila lu xenan...wakakakaka...genetik melayu pandai la sangat...wakakakak

Lambda Sig said...

Naik angin la pulak xenan ni... otak singkat ke ape lu ni xenan?..org buat contoh, lu tu antara blogger yg xdiketahui identiti...salah ke? Lu satu geng ngan TB pasal sama2 nk buat reform (taik kucing) dlm pas...tak betoi ke?...

Lu ni bodoh susah nak diajar la brader..

kapt_shiqaqi said...

lexs la broo, stended tukang kebun sek rendah mmg camtu, geng plak dgn pelukis grafik aka penulis blog aka penjual tshirt kualiti hampeh hahaha
ali kasi contoh sorg tukang kebun yg menulis dlm blog memakai nick zinan tanpa mendedahkan pengenalan diri sebenar dgn menulis mengikut nafsu serakah tak pulok dikatakan 'bapok' oleh spesis mereka yg menggunakan nick TB yg beridentiti raman hahahaha..dah faham?? huhuhu

Anti pondan said...

Kalau dah pondan tu mengaku je lah. Apasal nak buat alasan2 tak standard?

Orang lain berani tunjuk muka, berani ke depan. Sebab kebenaran di pihak mereka.

Kamu apa yang boleh diharapkan, wahai Ali Zaidan/Blogger Pondan?

kapt_shiqaqi said...

nt bapok, ali akan muncul bila kena igap dgn polis setelah menghina mana2 sultan, menghina mana2 isteri nabi saw dan sahabat2 nabi saw... masa tu ali akan digari dan tangannya akan menutup giginya hahahaha ( pinjam kata2 PB) huhuhu.

Xenan said...

hahaha,

bodoh2 politik sekalian..

bela rakyat bukan dgn turun kempen pilihanraya la ngok.tuh tolong party.

kalau pilihanraya tu ukuran tolong rakyat, apa beza lu ngn najib?sama jek la.

lu boleh cuba bela rakyat dgn pantau pemimpin2 lu mcm mana lu pantau pemimpin UMNO.Jgn bias brader.Kita semua manusia n boleh wat salah.

Tapi gua paham dlm sistem politik lu org nih mesti ada yg bijak jd pemimpin n yg bongok jadi pengikut.

Sebab tuh si bongok sangup buat apa saja demi si pandai.Kalau tak sistem politik lu org nih tak berjaya.

Kalau semua org pandai sapa pulak nak jadi pengikut.

Tukar la sistem politik bodoh lu org nih.

Kasi la pemimpin lu org ni gerun sikit dgn suara lu org.

Anonymous said...

LU la bongok politik.... Lu ingat kempen ni tolong parti saja ke? No wonder lu ni serabai smpai la ni...Tolong rakyat dgn pilih pmimpin yg adil.. tu xtolong ke?...ke bagi lu Zaid tu sama je ngan Najib? bodo lu ni...kan dah kena...

Lu cakap apa jasa lu pd rakyat...aku nk tgk...apa hasil lu bukak blog lu tu kpd rakyat...aku nk tgk....Takde pun....

Ada lu turun edar risalah?...mintak org henti buat maksiat?...ada?...

Tu aku ckp, lu bodoh politik lagi akai pendek...Lu ingat tolong rakyat ni takat bagi beras?.....

kapt_shiqaqi said...

akai hang jumud btoi hahahaha. p/raya tuh utk sapa ? utk tukang kebun sek rendah ke atau hanya utk ciTgu yg mengajar sastera? hahahaha
nko ingat cop tshirts kualiti hampeh utk projek langgar hadi tuh ke tolong rakyat? hahahaha patutla mesia lambat maju kena tipu dgn umnO sokmo sbbnya adanya rakyat berotak lembam mcm nko huhuhu

Xenan said...

busuk2 gua..ade gak 2,3 kerat rakyat cari makan ngn gua.Dapat gak gua buka peluang kerja kat rakyat sikit2.

kalu gua berjaya..insyallah banyak lagi gua leh tolong.at least berasap jugak la dapur org2 tak bape nasib baik tuh.

untung2 diorg pon leh berjaya.

lu sebut jasa lu pulak..tolong rakyat pilih?

udah la..belum tentu lu org menang leh jadi bagus kalau takat reti bergadoh dlm blog jek.

gi mati la.cakap pandai.

betul ke pemimpin lu org semua adil?

Nak gua bukak betul2 ke sekerat dua pemimpin daerah n negeri lu org yg cam haram jadah masa memerintah..

gua tamau generalise kat semua org pas..tapi wa mintak sangat2 jgn bagi statement maksum sangat.berbulu jek gua dengar.

Anonymous said...

tade sape pun kate pemimpin pas maksum ngok..... Kalu nk sembang salah silap mmg la ade. heck, even tgna.... Tp kalu geng2 lu besarkan silap pemimpin kendian buat keje bodoh nk langgar dia, maka hak geng2 ni la utk bela....apsal lu bodo tak leh paham benda ni?

Aku tanya apa lu buat ikut blog ngok....Ikut kedai makan ke apa ke...Pasal lu attack geng2 ni tulis blog bela pemimpin tp tak bela rakyat...so, apa hasil blog lu bela rakyat?....poodah...genetik melayu pandaila sangat...soalan pon tapaham..

Anonymous said...

Pemebetulan:

BUKAN Ikut kedai makan ke apa ke....

Xenan said...

hehe..

anon..ape paedah lu pd rakyat n negara..jawab la.

Anonymous said...

Wakakaka...kan dah kantoi ko ni tapaham soalan. Jasa aku? Tak payah sebut sebab aku bukan blogger. Jawab isu la xenan, apa yg blog klau dah buat pd rakyat. Dah ko yg claim tulis utk rakyat kan?

kapt_shiqaqi said...

hahahaha , bagi keje kat 2/3 org rakyat dah ria' tahap dewa huhuhu, nko baca kisah firaun tak? firaun kasi kerja kat rakyat dia beratus juta beB! Lu baca kisah nabi2 dan rasul2 tak?
wa nasihat Lu kalu kuli Lu tak solat subuh Lu baling je mangkuk kat depa tu jgn tau kasi kerja je hahahaha.

Xenan said...

haha,

siap cakap gua riak cam firaun.bgs sgt la tuh perangai melayu.

Yg lu sebok tanya sangat pasal jasa apesal.

baca balik blog gua dr awal sblm nak cita mcm2.

Gua berani jamin PAS takan dapat memerintah selagi tadak solusi bab ekonomi.Mmg tdr beb..ceramah 100% politik.Program org muda plak ajak merempit moto.

gua tak ckp salah..tapi selit2 la program utk bangunkan ekonomi ahli ker..

Wat koperasi pon asyik kencing org jek ape cita?Nak gua dedah ke?

So gua tanya balik , lu join politik utk pemimpin ke utk bela rakyat n islam?

Tolong rakyat dgn turun pilihanraya?podah la...

Anonymous said...

Jawab la soalan aku mangkuk..... Apa yg blog lu dah buat kpd rakyat.... Apa kesan dia.

Bela pemimpin ni bela jemaah la ngok..... selagi tak lari dari qran sunnah.... jemaah ni wadah...klau wadah rosak...camana nak bela rakyat....depan korang mmg la ceramah politik...belakang korang?...lu otak duit je 24 jam ke?...

Xenan said...

lu nak soh wa puji diri sendiri lagi ke?

hahaha..

baca la sendiri.tgk posting wa mcm mana.lu pk sendiri la kesan kat lu.

lu silakan terus la bela pemimpin lu.marheen yg miskin2 ni tayah peduli.

wa lagi minat nak tolong org misken walau sorg dua.Nak bagi beras tak mampu, nak bagi pancing boleh la..

Anonymous said...

Wakakakaka...tak mampu jawab...sebab tarak hasi...wakakakaka....lu tapaham bahasa la xenan....degil...kepala batu...lu tapaham apa itu wadah...apa konsep jemaah...apa fungsi wadah untuk rakyat...otak singkat....

Xenan said...

yer la bro..lu la yg paling paham semua tu kat dunia nih.

paham pon tak guna kalau objektif tak pernah tercapai.angan2 jer pandai

Sedap di mulut jer la nak bercerita kat ceramah n kedai kopi.

Anonymous said...

Satu geng la tu lu ngan tb xenan.geng pasrecond.xkan tanak ngaku member lak...iiiiiiii