Monday, April 26, 2010

Hulu Selangor: Analisis Ali Zaidan

Masalah-masalah PR PRK Hulu Selangor :

1. Masalah Dr Halili

Ini ialah masalah utama yang 'melumpuhkan jentera PKR' di Hulu Selangor. Dr Halili orang penting dan beliau ialah orang yang merancang pergerakan dan strategi PKR di sana. Hilangnya Dr Halili menyebabkan jentera PKR berterabur dan mula ada unsur2 sabotaj oleh penyokong Dr Halili yang masih wujud dalam PKR.

Namun aku ucapkan tahniah kepada PAS terutamanya PAS Kedah yang pantas mengambil alih UPU yang ditinggalkan dan membuat perancangan semula. Tindakan pantas ini berjaya mengekang pengaruh BN dan membolehkan jentera PKR yang lumpuh kembali tersusun pada saat-saat akhir.

Yang bestnya PAS Kedah ialah, depa cukup rajin usung tokoh negeri mereka apabila ada program. Boleh kata semua penceramah orang Kedah. Jadi tak kacau PAS negeri lain. Cara mereka bekerja cukup profesional. PAS Selangor perlu belajar juga dengan mereka.

Syabas!

2. Isu Felda

Ini kawasan paling hitam dan paling menyusahkan hidup. Undi kawasan ini lah yang sebenarnya memenangkan BN walaupun pemimpin utama mereka jarang sangat jejak kaki ke kawasan ini.

Kalau tak silap aku, selain PAS Terengganu, PAS Pahang juga cover kawasan Felda. Harap-harap, tak adalah yang guna alasan ini bantai TGHH dan Us Tuan Ibrahim. UG lagi.. Bunga2 dah nampak dah!

Masalah pengundi di kawasan ini ialah mereka ni ramai yang tak cerdik. Maaflah aku cakap kasar. Tapi aku dah tak reti nak pakai perkataan apa. Ha, 'tak tahu apa-apa' lah senang.

Buktinya, ada antara pengundi yang ditemui, ditanya nak undi apa? Dia boleh jawab, nak undi Kapal Layar.

Zaman bila pulak Kapal Layar ni?

Lepas tu, ada jugak yang masih ingat negeri Selangor ini 'Kapal Layar' yang memerintah. Ahh, jangan gelak weh!

Serius cakap, lagi senang jaga kawasan orang Asli dari jaga Felda.

Jadi macammana? Kalau level ilmu pengetahuan dah sampai tahap itu, agak2 fahamkah mereka kalau kita sebut APCO? Tahukah mereka bila kita sebut nama Zaid Ibrahim? Retikah mereka bila kita sebut Scorpene?

Padan muka Pas Terengganu dapat kawasan macam tu. Haha.. :p

3. Kuat Bernostalgia

Ni aku panggil golongan sentimental. Macam penyokong Liverpool la. Sentimental. Hidup dalam sejarah. Dah tertonggeng dalam EPL pun, ada lagi duk main buka cerita jadi juara tahun 1990 dulu. Aii.. wake up la Liverfool.

Macam tu la orang Melayu Hulu Bernam. Sentimental. Semua penyokong Liverpool agaknya. Cubalah sokong Arsenal. Baru berjiwa muda. Sebab itu sampai hari ini, umur aku stay 14. Tak naik-naik. Jiwa muda! Hah hah..

Ini dimanipulasi sepenuhnya jentera BN. Sebab itu di sesetengah kawasan, banyak kain rentang yang naik ialah gambar Tun Razak. Ada la kata-kata lebih kurang macam "Hutang budi di bawa mati".

Macam Tun Razak pulak yang bertanding!

Terus terang cakap aku tak ada idea kalau pengundi sebut, "Takkan pak cik nak undi lain?. Kapal Layar dah banyak tolong pak cik. Kalau takdak kapal layar, tak dapat pak cik rumah macam ni."

Orang macam ni, kalau sembang pasal BN sebat komisen kapal selam pun bukan dia ambil peduli.

4. Kuasa Wang

Ini juga ialah masalah utama pengundi Melayu. Kadang-kadang dapat basikal pun boleh boleh berubah undi. Adalah seorang pengundi tu yang mula-mula dah berjanji sakan sokong PR, tup2 boleh pulak naik bendera BN.

Aku tak retilah sama ada nak ketawa sebab 'murah' sungguh harga diri atau nak marah sebab 'murah' sungguh harga diri.

Yang gila punya rasuah ialah bilamana Najib sendiri turun mengumumkan pembayaran RM 50k kepada peneroka (RM 1k tunai dan RM49k draf bank) . Tak haru perayu undi macam tu? Sembanglah APCO ke, ekonomi ke, Scorpene ke, Israel ke, Altantuya ke... tak jalan bang.

Yang penting RM50 k.

Tu tak kira rasuah untuk pengundi Cina lagi. Aku rasa itu juga punca kenapa kawasan Cina gagal capai sasaran 85%. Dapat dalam 70% sahaja. Boleh jadi rasuah saat akhir yang diumum Najib.

5. Masalah media.

Kat Hulu Bernam, internet memang macam siput sedut la. Kebergantungan informasi tergantung hampir sepenuhnya kepada Utusan Malaysia and the geng dan TV.

Bila ada PRK kat sini, baru aku sedar bahawa bohong sangatlah Selangor Maju 2005. Maju apabenda kalau sesetengah tempat tu (tak adalah hulu mana pun), Maxis tak ada bar. Toksah nak tanyalah pasal broadband atau P1 Wimax. Aku sunat korang nanti.

Jadi apa sangat yang boleh diharap kepada jentera PAS yang ada masa 8 hari untuk betulkan balik minda 53 tahun yang dibetuk 'Kapal Layar'.

Aku puji usaha keras terutamanya PAS Terengganu yang hantar cukup ramai tenaga tambahan. Kurang-kurang dapat secure dalam 35% undi.

6. Isu 'Encik Kamal'

Ini agak kelakarlah. Tahukah anda bahawa ada pengundi yang ingat 'Kamal' calon BN ni Melayu. Hahaha..

Nanti korang tanya, takkan gelap macam tu pun orang ingat Melayu?.

Alamak bang, abang pernah dengar nama Zambry Abdul Kadir? Putih tak dia bang? Ke dia model Fair n Lovely bang?

Lepas tu dalam banner pulak, siap ada tulisan jawi. Lagilah nampak 'Kemelayuan' Encik Kamal. Yang ini kena bagi kredit dekat Muhyiddin. Pandai.

Aku fikir, kalau orang macam ni sedar Encik Kamal tu India, fikir dua kali jugak.

7. Isu Ketuanan Melayu

Ini aku nak rayu sikit kepada pemimpin-pemimpin PAS dan PKR. Terutamanya pemimpin yang kuat nafsu nak menang cepat. Tolong jaga sensitiviti pengundi Melayu.

Contohlah aku bagi, isu Kalimah Allah. Isu ini ada impak. Melayu ni ramai orang kampung. Ilmu takat mengaji maghrib kat surau. Tu pun kalau rajin. Kalau malas, maghrib kat rumah kemudian tengok Ninja Warriors kat TV9.

Jadi jangan layan mereka macam kita layan Yusuf Qardhawi. Songsang Fiqh Muazanah macam tu. Kena ingat, depa tak reti bab ikhtilaf ni. Depa tak reti bahawa ada fleksibiliti dalam Fiqh. Kadang-kadang sensitiviti mereka mengatasi kefahaman mereka.

Jadi layan mereka dengan baik. Jangan terlalu menonjol menyokong kehendak non muslim bila ada isu yang menyentuh sensitiviti umat walaupun hukum merestui. Begitu juga bila ada isu tentang Melayu. Sama. Jaga sensitiviti. Tak guna dapat full undi Cina tapi undi Melayu kosong.

Kena adil dan dilihat adil. Jangan bila ada isu bukan Melayu, cepat kita bertindak. Bila ada isu Melayu, kita perlahan dan UMNO pintas.


Tapi tahniah Khalid Samad, antara pemimpin yang rajin turun berkempen.

8. SPR

Yang ini korang boleh google lah kot. Banyak sangat blog cerita benda sama. Pengundi hantu, pemindahan pengundi, barong panas.. Urgh, muak pulak korang kalau aku cerita.

Penutup

Ini ialah 8 masalah yang melanda kem PAS di Hulu Bernam. Ada lagi no 9. Ini pasal 'orang PAS' yang jadi talibarut. Duk kerja caci pemimpin. Ni tak boleh cerita lebih, tapi siap dia nanti!

Harap pimpinan boleh ambil perhatian 8 isu ini. Kepada golongan so-called 'Ustaz' yang banyak cakap tapi kerja tak berapa nak buat, tolong berhenti bangkitkan isu UG atau Us Nasha atau 'Geng Ganu' untuk dikambinghitamkan.

Lebih baik bagi penyelesaian kepada 8 masalah ini. Kalau tak, baik tutup komputer dan main guli. Guli aku sponsor. Serius. Nak berapa kotak?

Tetapi aku ucap tahniah. Walaupun kalah, PR sebenarnya menang 2 DUN dan mengalami kenaikan undi dari tahun 2008. Ia mengingatkan aku dengan kisah PRK Ijok.

Ingat, kalau menang, menang. Kalau kalah, menang. Tak ada kalah dalam perjuangan Islam.

Orang PAS mesti faham maksud ini. :)

Kepada jiwa-jiwa yang masih kecewa, mari kita berdoa sepertmana yang diajar oleh Tuan Guru Harun Din:

Rabbana Afrigh 'Alayna Sobron Watawaffanaa Muslimeen

Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kesabaran dan matikanlah kami sebagai Muslim.

Ameen

13 comments:

Muazan Mohsein said...

Kalau ikut prediction asal, kita patut kalah 6000 undi.

Tapi kita kalah tak sampai 2000. Saya rasa ada harapan tinggi untuk PRU 13. Najib tak boleh gembira.

Ini kali pertama PR hilang kerusi. Tapi kurang-kurang kita boleh sedar diri mana tempat kita lemah.

Anonymous said...

Pas Ganu dan Kedah je? Pas selangor pun hebat apa. Kena puji gak...

Ali Zaidan said...

Anon 5.10pm. Takkan saya nak puji diri sendiri pulak. Awaklah puji...

Pas Ganu kena bagi kredit. Ada pertambahan undi di kawasan Felda yang mereka jaga. Contoh Felda Sungai Tengi. Walaupun kalah, tapi itu satu perkembangan yang baik.

Anonymous said...

Salam para pejuang.

Bagi saya PR kalah di kubu BN. Tak perlu menyesal sampai menyalahkan orang lain.

Kalau di lihat kpd keputusan PRU12- kesemua 3 DUN di menangi oleh BN dengan majoriti yang selesa 6,000 lebih. Angka inilah yang TPM menjadikan KPI kpd BN semasa PRK2010.

Pada PRU12, PKR menang hanya 198 undi, adalah akibat undi protes di kalangan pengundi Melayu khususnya Umno , juga dari kalangan India yang dah jemu dengan Palenivel.

Semasa PRU12, terdapat 1,200 undi yg dirosakan, sebanyak 200 lebih undi yg tak dikembalikan. Apa maksud ini semua, kalau tidak dinamakan protes dikalangan pengundi Umno/Melayu.

Apabila calon Bn telah ditukarkan kpd calon yang lebih muda dan baru, maka perubahan gerak hati di kalangan pengundi Melayu mulai berubah.

Kekalahan 1,7++ sebenarnya amat mengusarkan semua general Umno/BN. Pilihanraya kecil tidak boleh dijadikan ukuran yang tepat.

Lihat kepada PRK Manek Urai, siapa menjangka PAS cuma menang 65 undi??. Sedangkan Manek Jrai adalah kubu PAS, calon baru PAS, Negeri yang dikuasai oleh PAS secara solid.

Banyak juga PRK yang PAS tewas, tetapi semasa PRU PAS sapu bersih. Contohnya. Pendang, Pengkalan pasir. dan PKR juga di Ijok pada 2007.

Apa yang perlu kita kena pertingkatkan amilin atau petugas parti sepanjang masa, bukan hanya bermusim. Petugas yang ramai membanjiri di Hulu Selangor kalau hanya sekadar ramai mendengar ceramah tak guna, kalau sekadar ramai semasa penamaan calon tak Guna. Tambahan lagi ramai petugas sebagai pelancong Pilihanraya.

Anonymous said...

Blogger celaka dah mula buat perangai

http://adukataruna.blogspot.com/2010/04/siapa-nak-ikut-gua-memancing-di.html

FFF said...

Kalau menang, itulah hadiah... Kalau kalah, adenye hikmah... perjuangan Islam tidak pernah ade erti kalah.

Tapi postmotem still kene buat.

wirautama said...

anon 6:28 jang duk cara ngak ke dia.. dia tu tak berapa betul.. tak de kena mengena dgn pas pun bukan ahli pun.. mengundi pun belum tentu pernah pergi.. dia tu sakit tu..

Anonymous said...

Aku wase bukan aduka hok tulih tu.Tp ISA. geng die gok la.

Set2 bolok sobeng wak kire ngat. Kuat ngarut puok2 die.Dok mari program sute jadi ke hal.Acu tanye gok dulu bakpe dok mari. Baru dok jadi fitnoh. Guane yg nyenyeh ngat.

SearchForHeaven said...

gila pekat lu punya ganu anon 7:18..
mu set batu nang ke?? wakakaka

Anonymous said...

Gunting dalam lipatan lebih teruk dari katak....

Anjung UmmuAmirah said...

kehkehkeh....tu bukan batu nang tu, tu alik2 seberang takir nuh...keke
anyway,satu analisis yg mantap bro Ali, tp wa cukup x puas ati lh ngn no 9 tu, kene hurai panjang skit kasi org paham...hehe

bung said...

ustaz barbican patut malu dengan lim kit siang yang kafir tu

apa kata lim kit siang??

"failure is a mother of the success"

dia lebih positif dengan kekalahan kat hulu selangor berbanding ustaz barbican tu

walaupun dia kafir dan tak study sampai pakistan, tapi nampaknya dia lebh ostad dari ostad barbican

kapt_shiqaqi said...

tu la pasai bung hahaha
ostad barbican arah kolid samad je turun padang huhuhu