Sunday, April 4, 2010

Rahsia Parti: Salah Faham Pas Recond

Sebenarnya aku berhajat untuk berhenti sebentar menulis tentang anai-anai dan menumpukan gerak kerja PRK Hulu Selangor. Tetapi disebabkan adanya isu kebocoran rahsia parti dan kekeliruan ttg yang mana rahsia dan yang mana tidak, maka aku kembali menulis. Harap ini yang terakhir. Tak ada isu lain yang timbul dan sengaja timbul. Sambung balik lepas 25 April.

1. Rahsia butiran lengkap keahlian PAS Tulang Besi

Secara asasnya keahlian dan kerahsiaan maklumat ahli dalam parti mesti di jaga demi keselesaan ahli. Ini prinsip asas yang kita semua setuju.

Tetapi, apa yang berlaku kepada Rahman Talib tidak termasuk dalam kategori ini. Sebabnya, Rahman Talib sendiri yang bertindak mendedahkan no keahlian dia dalam blog. Makanya, falsafah kerahsiaan berorganisasi telah tercabut dari dia dengan tindakan dia sendiri. Setakat untuk mengetahui IC lama dan alamat rumah lama bukan satu masalah besar jika kamu pandai bermain dengan web. Tak kena ISA pun!

Oleh kerana kau ni genetik pandai dan aku penyokong genetik bodoh, aku bagi satu contoh falsafah genetik pandai kat kamu.

Kamu (AT) nak buat overtime meniaga Char Kuey Teow sebab gaji graphic designer tak cukup. Bini kamu pulak pandang low class kepada peniaga char kuey teow. Tapi, sebab sengkek punya pasal, kamu meniaga jugak dengan rahsiakan pekerjaan baru kamu ni dari isteri kamu.

Tup2, kamu meniaga betul2 depan rumah mak dia. Bila mak dia bagitau dia kamu angin, marah sebab mak dia bocor rahsia. Tak bocor apabenda kamu pegi meniaga depan rumah mak dia. Pergi la meniaga dengan Narathiwat nu. Dah kalau genetik cerdik sangat.

Begitu jugak dengan hal TB ni. Marah orang pegi dedah keahlian dia, tapi dia sendiri dah dedah dulu. Tak bocor apabenda TB sendiri yang pergi promote no keahlian dalam blog dia.

Sebab itu apabila isu-isu keahlian MP PR macam Saifuddin Nasution, ia tak pernah jadi isu kerana mereka yang buka sendiri.

Lainlah jika identitinya rahsia. Kalau begitu, aku pun marah dedah!!

Sebab itu kalau nak rahsia identiti, jangan gatal-gatal bagi benda peribadi. Bagi akaun Maybank mintak derma, bagi akaun Maybank jual e book...... memang kena lah!!

Jangan melihat isu ini dari kerangka falsafah sempit. Falsafah isunya sebenarnya mudah saja. Falsafah tak bayar yuran. Menyerang parti tetapi mengaku sayang kepada parti. Keahlian adalah satu baiah kita kepada jemaah. Apa tak baca baiah ke masa register dulu? Kat bahagian B tu. Kalau semua faham dan ikut 'bahagian B' tu tentu tak jadi soal.

Jadi, jika asas baiah pun kita kotak katik, maka bagaimana nak mengaku sayang dan setia?

Dan sebenarnya bukan lengkap mana pun!! Kalau penuh dah tentu ada butir2 no telefon, penyokong, pencadang.... Kalau aku, alang2 nak dedah bagi no telefon terus. Boleh main-main miscall dengan Rahman Talib!!

Hahaha..


2. Kes dedahan Kickdefella.

Aku rasa Tokey Besar Pas Recond ni tak faham cerita. Isu dedahan Kickdefella yang meriuh sangat minggu ni bukan dedahan perniagaan sangat, tetapi lebih kepada pendedahan post mortem PRU Kelantan 2004. Ini isu yang menyebabkan ramai blogger 'naik angin'. Isu pendedahan ini sebenarnya lebih besar daripada isu 'bocor' Rahman Talib. Tak tau la kot Pas Recond tak pandang langsung isu sulit post mortem ini sebagai sulit.

Post mortem ini sebenarnya satu asas dan gambaran strategi kepada masa hadapan. Adalah sesuatu yang bodoh untuk mana-mana pemimpin mendedahkan rahsia ini atas dasar 'para ahli berhak tahu' .

Aku bagi kisah Khalid al Walid. Dalam satu riwayat, sewaktu Perang Yarmuk (berlangsung dalam zaman Abu Bakar dan Umar), Umar telah bertindak menggantikan Khalid Al Walid dengan Abu Ubaidah Al Jarrah sebagai panglima tentera Islam. Demi menjaga semangat dan mengelak kekeliruan antara tentera Islam, Khalid dan Abu Ubaidah mengenepikan falsafah "ahli berhak tahu" dan merahsiakan keputusan Umar sehingga peperangan tamat. Akhirnya Islam menang dan hampir 120000 tentera Rom maut di hujung pedang tentera Islam waktu itu (Rujuk kitab At-Tabari).

Lupa, apa sangat la Khalid. Bukan betul sangat Khalid tu kan Aduka? Aisyah dan Muawiyah pun boleh kamu hina! (Bila nak pohon maaf bab ni? Jangan tarik saja!!)

Ada benda yang tak perlu tergesa bagitahu ahli, dan ada benda yang memang tak perlu bagitahu ahli langsung terutama jika lagi banyak mudarat dari manfaat kalau bagitahu.

Begitu juga dengan soal kerjasama atau perniagaan yang melibatkan beberapa figur parti. Betul hal ini perlu telus, tapi mendedahkan dalam keadaan rasa-rasa dan tidak jelas sebenarnya lebih banyak menyusah dari menyenang. Rasa-rasa dan tidak jelas ini mengundang fitnah. Contoh dah banyak aku dedahkan dalam blog. Klik sini , sini , sini dan sini.

Lebih baik silap tak menuduh daripada silap menuduh.

Takkan tak termasuk dalam fikiran falsafah genetik cerdik kamu yang benda semua ni tak lama akan jadi modal jatuhkan kita balik?. Takkan tak tahu kita sedang berdepan dengan media yang menggila untuk PRK Hulu Selangor?

Maka, aku fikir aku berhak mempersoalkan motif sebenar Syed Azidi Kickdefella dedahkan isu-isu ini pada waktu ini.

Tak perlu jadi juara dan 'berlagak serba tahu' dengan mendedahkan rahsia; apatah lagi yang bersifat strategi. Orang lain pun tahu, tinggal lagi tak nak bagitahu. Mesyuarat khas tahun lepas contohnya, ada banyak cerita yang ramai tak tahu, tapi kalau aku cerita kat sini pun apa faedahnya? Takat boleh 'poyo' dalam blog kemudian dosa menimbun sebab cetus fitnah dan pecah-belah gerakan Islam.

Berbaloi?

Biarlah orang pandang aku ni bodoh pun, asal Allah pandang aku dengan kasih sayang Nya.

Nabi sebut:

Sapa yg cari redha Allah dengan marah manusia, maka dia akan dicukupkan Allah dr keperluan manusia. Sapa yang cari redha manusia dengan marahnya Allah, maka dia akan diserahkan Allah kepada manusia.

InshaAllah, tak sesat falsafah ni.

:)

6 comments:

Faqir said...

Sapa la yg duk sng2 sgt bagi kat kickdefella tu?Hrp pemimpin pas yg dituduh dpt bersihkan nama.Harap cuma khabar angin....

kapt_shiqaqi said...

waa eko wat jumping smash kat genetik melayu cerdik tu ...hahahaha
siap juai charkueyteow lg hehehe
rahsia kat bini lak tuh huhuhu
last2 makmertua pecah rahsia muehehehe...
mu mmg klahh aaa :-)

Anonymous said...

Apebende la depa ni asik angkat kain org.....Angkat kain sendiri la!....Pas xprlu anai2 mcm ni...Nmpknya doa us nik abduh dh hmpir jd kenyataan...moga Allah laga2 dan hancurkn prancangan puak anai2...

zaman said...

kalau korang nak tau, genetik paling cerdik ialah lepasan Politeknik PD.... kena pulak amik graphic design... kuikuikui...

kalau korang setakat belajar kat U tak payah la nak tunjuk cerdik... kekeke

pembela_rakyat said...

gua,, cayalah sama lu,,

Allahuakbar,, 3x

alhamdulillah,, sama-sama kita ambil pengajaran, dan tolak perpecahan, bersatulah wahai muslimin, bergerak dalam satu kumpulan, yang tidak gentar dengan segala cubaan dan dugaan,,

Allahuakbar! 3x

Anonymous said...

hahahah lexs aa zaman, mu perli aku ke hihihi