Monday, April 5, 2010

Tahafut At Tahafut untuk Aduka Taruna

Aku cukup minat Imam Ghazali. Kesenangan memahami kaedah tasawwur yang di anjur Imam ini bertitik tolak daripada fiqhnya yang mengikut Imam Syafei. Sesuai dan mudah di negara ini.

Dia juga seorang ahli hujah yang cukup hebat. Kelebihan berhujahnya tersandar kepada sikapnya yang suka terjun ke dalam sesuatu bidang sebelum mengkritik dan membetulkan bidang itu. Dan atas sebab sikapnya itu, diriwayatkan hampir2 dia kehilangan iman. Dia tidak duduk di luar, melaung2 'woi salah tu'. Dak, dia masuk, faham, keluar dan kritik.

Satu bukunya yang paling aku suka (selepas Ihya) ialah Tahafut Al Falasifah. Di mana dia menulis 20 hujah membantah falsafah. Salah satu hujahnya terkena kepada Ibnu Sina.

Kira2 seratus tahun selepas itu, Ibnu Rushd membantah karya Imam Ghazali ini, dan menulis kitab Tahafut At Tahafut. Sebenarnya dua-dua betul. Sebab pendekatan berbeza disebabkan satu duduk dalam zaman Islam susah, satu hidup di zaman Islam sedang di puncak.

Itu lah stail ulama. Mereka bantah membantah, tetapi dengan ilmu dan hikmah. Aku berdoa agar paling tak dapat 10 % adab mereka cukuplah..

Dah pebende yang aku merepek tahafut at tahafut ni?

Ha, itulah yang sedang aku bermain dengan Aduka Taruna. Aku membantah artikel dia, dan dia menulis artikel membantah aku. Dan artikel ini pula membantah bantahan artikel dia. Jadi sila baca dulu sebab aku perlu jawab point by point ( ada 5 point). Jangan main baca je kat sini. Kang tak tau isu pulak! Haha..

1. Aku sebenarnya tak berapa faham point dia no 1. Dia nak kutuk aku atau dia nak kutuk TGHH? Dah tak tahu muka aku macammana, kutuk muka TGHH lah! Ya Tuhan..

Kalau nak aku kutuk muka kau, banyak sangat aku boleh tulis. Letak gambar tak mandi. Tapi buat apa hina cara macam tu? Nampak sangat rendah akhlak dan IQ. Genetik Melayu cerdik apa macam ni?

Seterusnya, kau kenal ke siapa di sebalik 'Ali Zaidan' sampai nak kata aku muka penghafal? Jangan cakap lebih2 kalau tak tahu boy. Semasa aku final year project di university dulu, aku create formula engineering yang lecturer aku bergenetik 'Pakistan yang pandai' tu pun tak boleh buat. Kalau rajin, carilah benda ni dalam IEEE. Tahu IEEE tu apa benda?

Bukan nak menyombong. Ramai saja kawan-kawan aku yang 'genetik Melayu bodoh pro ulamak' yang cipta sesuatu yang lebih baik dari aku. Tapi dah orang main terjah sangat... terpaksa bagi la buah sikit!

Kita pernah berkawan. Kau kenal aku dan aku kenal kau. Aku sangat-sangat baik dengan puak kamu satu masa dulu. Refresh memori, fikir balik siapa aku. Cari yang tua sikit lah, jangan spot aku dari list kawan yang umur 14 pulak. Memang tak jumpa la siapa aku.

Kalau kau tahu siapa aku, kau takkan berani tampal ayat 'muka penghafal' pada diri aku. Memalukan diri kau nanti...

Dan ya, aku mengaku aku bodoh. Tapi bilamana aku bodoh tentang sesuatu, aku tidak akan memandai-mandai buat teori telur rebus dan jaja kepada orang ramai. Atau membodohkan prinsip / ijtihad ulamak dan ahlul bait dengan hujah akal mutlak. Ini biadab kepada ilmu.

2. Tak minat jawab apabenda? Kau memang pernah jawab hujah aku. Tapi kau jawab sekerat. Kemudian aku jawab balik. Takkan dah lupa?

Nak selongkar lagi blog kau?

Artikel kau yang ini pun jawab sekerat jugak. Memang tabiat kau ke?

3. Yang ini aku benar2 terkeliru. Mula2 menyebut tentang hak berorganisasi secara terbuka atau rahsia, maka aku jawablah kerahsiaan itu berasal dari mereka. Jika mereka sendiri yang bocor, maka buat apa marah kalau orang lain pergi cakap?

Kemudian dalam artikel terbaru tiba-tiba sebut pasal masalah yuran pula. Aku sebenarnya tak tahu bagaimana Batu-api dapat tahu. Tapi memang soal bayar atau tidak yuran, kita boleh agak kalau kita aktif duduk dalam Cawangan dan Kawasan. Tak perlu selongkar Pejabat Agung pun!

Contoh, kalau aku dan Batu-api register Kawasan Putrajaya. Aku mula-mula aktif, kemudian senyap sampai 10 tahun. Kemudian Batu-api tanya lah ahli lain yang aktif dan kenal aku. "Mana pergi si Ali ni?". Ahli tu jawab, "Entah, mesyuarat tak pernah datang, apa program pun tak ikut. 10 tahun senyap macam tu saja".

Jadi, logik saja, kalau 10 tahun senyap, tak aktif, tentulah tak bayar yuran. Tak silap aku memang boleh bayar ikut Pejabat Agung, sebab itu Batu-api seingat aku minta TB buktikan kalau bayar. Print resit etc. Tapi kemudian TB terperangkap. Baru bising bocor pasal tak bayar yuran. Ni kau kena ikut artikel dia lah! Itu yang aku faham.

Ada lagi cara lain. Tapi kalau aku, aku buat tu. Itu memang strategi orang politik. Apa ingat DSAI dedah kes Linggam dulu macammana? Ingat ada bukti sangat? Tapi sebab pandai provok punya pasal, seorang-seorang 'terbogel'.

Korang ni tak pernah psiko orang ke? Sedap weh buat kerja tu. Aku zaman sekolah menengah dulu suka benor psiko orang. Kemudian aku tahu orang ni suka orang ni... orang tu suka orang tu... Hahaha...

Tu kalau aku Batu-api la. Macammana Batu Api betul-betul buat, mana la aku tahu. Kot dia ikat Tok Pa dekat pokok rambutan, simbah dengan kerengga sampai Tok Pa bagitau pun mungkin jugak!

Nak kata selongkar database pun susah. Lainlah kalau dia scan rekod rasmi macam Kickdefella scan report post-mortem. Tu baru betul dedah rahsia (pelik AT diam soal ini!).

Faham tak point aku?

Eh, tiba-tiba aku jadi PA Batu-api pulak. Hari tu baru saja jadi PA Us Nasha! Hahaha

4. Bab yuran tu aku dah jawab. Isu yuran takkan menggagalkan dia nak mengadu apa benda pun. Rayuannya tetap di terima. Dia di sambut Naib presiden sendiri. Begitu cara Pas melayan ahli yang tak bayar yuran.

Jadi falsafah dalam point 4 kamu dah tak valid. Lainlah kalau dia gagal mengadu. Tok Pa tak nak terima . Ini dia sendiri mengaku tentang layanan baik dari 'geng perpaduang'.

Bagi aku, tak ada masalah nak mengadu. Yang masalah ialah bawa cerita yang belum sahih dalam blog. Itu baru masalah!

Jawab sahaja lah isu Bahlol dan hujah riwayat Khalid tu. Aku nak tahu juga sejauh mana pemahaman kamu tentang sirah. Sebelum ni dah tertonggeng bila menghina Aisyah dan Muawiyah. Pakai hujah riwayat yang berbau syiah. Itu ke genetik Melayu yang cerdik?. Kalau begitu genetik Melayu yang cerdik, aku lebih rela jadi genetik Melayu yang bodoh asal neraka tak sentuh kulit aku!

Biarlah aku jadi keldai bawa kitab, dari jadi macam kamu; keldai bawa tahi.

5. Point tak berkaitan. Padan muka sapa suruh korang baca? Hehehehe

Sekarang Aduka dah dapat rasa perasaan pemimpin PAS yang puak dia sendiri hina. Katanya malas nak jawab hujah aku, nak jumpa TGHH. Kiranya itu adalah keutamaan. Betul.

Itu lah juga yang ramai pemimpin PAS buat. Kalau layan kemaruk fitnah puak-puak kamu, sampai bila tak boleh buat kerja. Contoh macam fitnah kawan kamu Ali BaganPinang tentang Us Abu Bakar Chik maki TGNA. Faham kenapa hanya Misbahul Munir yang jawab?

Reti?

Ni, kes Muawiyah dan Aisyah bila nak minta maaf? Kalau tak, semua orang berhak meragukan keIslaman kamu bersandar fatwa Imam Ahmad.

Jangan kata Imam Ahmad 'ulama genetik bodoh' pulak! Kau ni bukan boleh buat kira!

7 comments:

Anonymous said...

Nmpak emosi betul aduka time jawab tulisan lu bro.Kahkahkahjah...

Tenkiu bro.Kelam kabut aku tgk puak dia smnjak ko,batuapi n the geng wujud.

camarputih said...

salam..adushh..AT ni sebenarnya nak ckp camner ntah..nak kt bodoh,bangang pon de,nak kt bangang,xleh gak,coz polis pon tangkap dia..hahaha..pe pun,mantop ler nta balas hujjah dia!xsabar nak tggu AT balas blk..tp xbest mn pun,kalu wan ji,pakaq ngn penarik beca wat gila,br best tgk..huhu..AT,Ali bagan pinang,reformis jalann..adushh..kan leh layan sgt,sumer maklumat kutip tepi jaln jer..alfun mabruk alaik!!

FFF said...

bravo ali...wa caya sama lu la bro

Anonymous said...

Mungkin dia rasa dh jadi hero sebab dapat masuk lokap.

Anonymous said...

Ni, kes Muawiyah dan Aisyah bila nak minta maaf? Kalau tak, semua orang berhak meragukan keIslaman kamu bersandar fatwa Imam Ahmad.

Stuju sheikh.Ak xamik port pun bab dia hina sultan johor tuh.Kes hina isteri nabi ni lg besar.

Ali Zaidan said...

FFF, blog awak ada masalah ke? Nak komen tak boleh la..

budakfelda said...

aku ada terbaca cite2 tulisan AT...tajuknya patut letak HARI-HARI TERAKHIR SEORANG PENGKHIANAT...pergi berjuang konon...ilmu tak sebanyak mana, ada hati nak kutuk orglain...tak faham aku dunia sekarang ni...