Tuesday, March 16, 2010

TGHH berimamkan Nakhaei

Kehadiran dua pemimpin tertinggi PAS dalam majlis yang dianjurkan oleh pihak kerajaan mengundang isu baru atau lebih tepat "memanaskan" kembali isu Kerajaan Perpaduan.

Pertamanya, kehadiran Presiden PAS ke majlis Maal Hijrah 1431. Kehadiran beliau dalam majlis tersebut mendapat tepukan gemuruh apabila nama beliau diumumkan oleh pengacara majlis.

Dua isu yang diperkatakan iaitu mengapa Presiden PAS hadir dalam majlis yang tidak pernah PAS hadiri zaman berzaman. Hujah TGAH kehadiran beliau adalah untuk meraikan kedatangan Dr. Yusof Qardawi yang dinobatkan oleh Kerajaan Malaysia sebagai Tokoh Maal Hijrah.

Umum mengetahui hubungan TGAH dengan Dr Yusof Qardawi begitu rapat. Dr. Yusof Qardawi adalah antara pimpinan Ikhwan Muslimin.

Isu kedua apabila TGAH menjawab soalan media. Beliau mengatakan menjadi hasrat PAS untuk menjalinkan hubungan dengan sesiapa sahaja termasuk UMNO atas dasar perpaduan Islam.

Inilah yang "memanaskan" kembali isu hasil kebijaksanaan media "mengumpan" isu untuk lariskan akhbar dan memporak peranda PAS !

Isu terkini, kehadiran Timbalan Presiden PAS dan Ketua Penerangan PAS dalam majlis perlancaran buku Natrah hasil karangan Fatini Yaakob. Majlis yang dirasmikan Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yasin.

Lagu yang sama dimainkan. Lagu Perpaduan. Dalam majlis tersebut "lagu perpaduan" dinyanyikan secara berduet oleh Muhyiddin dan Fatini. Kemudian "disambung" oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasha.

Yang pasti fakta sejarah Natrah telah dipesongkan sepertimana fakta kemerdekaan negara dipesongkan oleh UMNO. Bijaknya Muhyiddin ambil peluang untuk menonjolkan peranan UMNO. Kononnya UMNO dan PAS bersatu dalam isu Natrah.

Sebenarnya dalam 2 "kejadian besar" ini, kita perhatikan media barua UMNO begitu bijak untuk memerangkap pemimpin PAS.

Pertamanya, tetamu yang diundang. Mereka menjemput pemimpin PAS yang pro UG (walaupun pemimpinnya telah menutup buku) tentang UG. Tujuannya supaya berlaku persepsi ahli PAS bahawa masih berlaku "rundingan rahsia" untuk wujudkan UG.

Akibatnya terhasil bibit-bibit keraguan dan perpecahan sesama pemimpin. Lihat bagaimana Khalid Samad mengulas isu ini.

Keduanya, soalan-soalan media barua untuk dijawab pemimpin tertinggi PAS. Semuanya soalan untuk "memerangkap". Kemudian di"sonsangkan" untuk siaran akhbar.

Selepas ini , UMNO mungkin "pasang perangkap" lebih hebat lagi. Antaranya anjurkan majlis untuk dihadiri pemimpin tertinggi PAS kemudian adakan solat. Yang akan mengimamkannya adalah Datuk Nakhaei ataupun Datuk Firdaus Al Hafiz ( imam tendang tong undi). Yang jadi makmum mungkin TGAH ataupun Ustaz Nasha.

Tujuannya untuk memperlekehkan ulamak PAS.

Selepas solat, media akan bertanya soalan cepu emas iaitu, "Apakah hukum mengikut imam UMNO " ?. Esoknya tersiarlah berita dalam akhbar, "Haji Hadi batalkan Fatwa Amanat Haji Hadi ".

Selepas ini, pimpinan PAS mestilah berhati-hati dengan perangkap UMNO dan media baruanya. Jika ada lagi jemputan, sila hantar TGHH bersama TGNA. Ataupun Ustaz Nasha bersama Haji Muhammad Sabu.

Lebih cantik lagi PAS hantar Dato Hasan Ali bersama Khalid Samad ! Mesti terduduk UMNO weeh!

Tok pepijat

Komen aku:

Isu Us Nasha ni tak sepatutnya dipanaskan oleh Khalid Samad. Sampai mintak Us Nasha bg penjelasan melalui media. Alahai... Karang kalau aku kata desperate for attention, fanatik dia duk maki aku pulak.

Padahal, takkanlah kau tak ada no hp dia Khalid. Kau MP dia pun MP. Kontek dia. Tanya, "awat hang pi Ustaz?". Us Nasha tu bukannya kedekut kredit. Dengan aku yang tak terkenal ni pun dia boleh main2 mesej. Kemudian, kau pulak explain kat media songsang bernama Malaysiakini tu ttg kewajaran Us Nasha dan Us Idris pergi majlis akademik tu.

Sebenarnya tak payah kontek pun. Majlis tu kan majlis akademik. Bukan majlis Umno. Lainlah kalau majlis sambutan ulang tahun Umno, barulah munasabah kena explain dalam media. Dah orang jemput, maka tanggungjawab kita memenuhi jemputan. Seingat aku pemimpin PKR pun dijemput, tapi depa tak hadir. Jadi apabenda masalah sebenarnya?

Makin tua dunia, makin ramai orang bengap.

No comments: