Friday, March 26, 2010

Al Bakistani pula yang terlondeh?

Pagi-pagi buta, aku buang tabiat dengan buka laman Al-Bakistani. Tajuk artikel dia yang latest ialah Tiada Gabung Dengan kerajaan Diktator - Dr Yusuf Al Qardhawi

Kemudian ada satu statement yang best dari Wan Ji. Kiranya Qardhawi itu ulama dunia yang paling dia respek dan kagumi di abad ini. (Semua pun respek. Yang tak respek mungkin cybertrooper Umno saja!!)

Tapi walaupun respek, dia tak boleh relatekan maksud sebenar Dr Yusuf Qardhawi dengan isu yang dia cuba kiaskan. Bab ini aku cukup kasihan. Sikit punya lama belajar agama, masih tak mampu nak letakkan fatwa kepada isu yang betul. Kata Dr Hashim A. Hellyer, orang macam ini, korup ilmunya.

Dirumuskan oleh Bakistani bahawa:

Dr Yusuf Al-Qaradhawi membenarkan pergabungan dan penubuhan kerajaan campuran yang tidak mempunyai unsur dictator (kezaliman).

Kemudian dipersoalkan oleh dia sekali lagi:

Persoalannya, Apakah UMNO sudah menjadi adil? Bagaimana ISA? Bagaimana sistem kehakiman, mahkamah, SPR dan media?

Inilah masalah puak Pas Recond yang sudah aku perjelaskan dalam artikel sebelumnya.

Untuk pengetahuan Wan Ji, idea gagasan UG ni bersyarat. Bukan duk main gabung lebih kurang macam tu sahaja. Yang mana, sebelum nak buat, kena ada pembersihan kehakiman, pembersihan SPR dan perubahan dalam polisi media. Kemudian di sebutkan lagi oleh TGHH bahawa UG ini hanya boleh berlaku bilamana adanya 'demokrasi ekonomi dan pendidikan'. Contoh, non bumi (eg India estet) yang miskin tidak di anaktirikan.

Makanya bolehlah dibuat UG. Sebab pembentukan UG tidak mempunyai unsur kezaliman sebab sistem keadilan sudah dibersihkan sebelum pembentukannya. Sila tonton video penjelasan yang aku letak di sebelah blog.

Jadi, apa masalahnya dengan fatwa Qardhawi ini? Fatwa Qardhawi ini membenarkan lagi tindakan TGHH menggagaskan idea UG dan menempelak golongan Pas Recond yang tak reti-reti nak faham isu.

Senjata makan tuan? Haha

Nah, ambil tisu ni Wan Ji. Kesat air ludah hang yang kena kat muka tu.

18 comments:

Tulang Besi said...

Ali,

Semenjak kau menunjukkan kebodohan kau dalam isu September 16 dan kehendak Presiden PAS untuk kerajaan Melayu, tiada siapa lagi yang percaya cakap kau, kecuali geng UG.

Jadi, berhentilah serang Wan Ji.

Kau bukan tahu baca Arab pun. Apa kau tau pasal apa yang Qardhawi tulis?

Tulang Besi said...


Untuk pengetahuan Wan Ji, idea gagasan UG ni bersyarat. Bukan duk main gabung lebih kurang macam tu sahaja. Yang mana, sebelum nak buat, kena ada pembersihan kehakiman, pembersihan SPR dan perubahan dalam polisi media. Kemudian di sebutkan lagi oleh TGHH bahawa UG ini hanya boleh berlaku bilamana adanya 'demokrasi ekonomi dan pendidikan'. Contoh, non bumi (eg India estet) yang miskin tidak di anaktirikan.
.

Ni lah kenyataan Ali Zaidan paling bangang.

Dalam rekording dialog dgn blogger UMNO, ustaz nasa cakap terang-terang, agenda UG adalah untuk membolehkan PAS berbincang dengan UMNO.....

Adakah Ali Zaidan sudah tidak boleh mendengar?

Ali Zaidan said...

1. TB yang slow, aku dah jawab soalan kau semua di artikel dan ruangan komen ini:

http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/03/rahman-talib-percayalah-neraka-tak-best.html

Sila jawab. Jangan merepek ke tempat lain.

2. Bodoh. Dalam recording tu pasal keputusan utk berbincang dengan semua pihak demi kepentingan Islam lepas PRU12, Sebab masa tu PAS tidak ada komitmen lagi dengan PR (PAS mana bekerjasama scr rasmi dengan DAP PRU 12!!).

Engkau memang mendengar. Tapi kau tak hayati. Tu yang jadi bebal sampai tahap ni.

Dan memang boleh berbincang. Tak ada masalah pun bincang ni. Nabi berbincang dengan Kafir Quraisy, lahir Perjanjian Hudaibiyah. Nabi Musa berbincang dengan Firaun.

Cuma bila nak bentuk kerajaan (dalam kes ini: UG), mesti bukan dalam ikatan kezaliman. Atas dasar itu jugalah PR terbentuk. diakui oleh qardhawi sendiri, boleh bersama dlm kerajaan yang ada non muslim di dalamnya dengan syarat keadilan.

Amacam? Sedap minum ludah sendiri?

Yuran ahli tahun ni kau bayar tak?

Anonymous said...

Rasulullah ada wat Kerajaaan perpaduan ker dengan Abu Jahal dan Abu Lahab?

Tak der. Hadi Awang lebih pandai ker daripada Rasulullah?

Tidak.

Ali Zaidan said...

Anonymous, baca asbabun nuzul Surah al Kafirun. Boleh dapat pencerahan di situ

Apa yg Nabi tak buat tidak semestinya menunjukkan perintah haram. Nabi dulu buat negara Islam dengan Thalabun Nusrah. Kita cuba buat dengan pakai demokrasi, cari undi.

Habis tu, kita memandai dari nabi?

Berhujah, pakai otak. Jangan buat malu pas recond atau task force 13

FFF said...
This comment has been removed by the author.
FFF said...

al-Qardhawi kan dah sebut:

"Dr Yusuf Al-Qaradhawi membenarkan pergabungan dan penubuhan kerajaan campuran yang tidak mempunyai unsur dictator (KEZALIMAN)."

maksudnye penggabungan & penubuhan kerajaan campuran boleh, dgn syarat penggabungan itu tidak menghasilkan kesan kezaliman kepada rakyat & Islam.

kan ke Presiden dh bgtau kat kite, nak tubuhnye UG msti ade2 syrat2 die (ali dh bgtau), syarat2 tu utk tidak menatijah kezaliman kepada rakyat dlm tertubuhnya UG.

same jugak, kalu penggabungan PR menatijahkn kezaliman, maka haram bg kita bergabung dgn PKR & DAP. tp pnggabungan dlm PR itu adalah baik, maka kita PAS terima.

kalu dah dsar buta perut buta kayu, panggil la malaikat turun terang kat ngkorang pun, ngkorang tak nak faham pye.

Anonymous said...

Puak TF13 faham tahalluf siasi x sebenarnye?

Anti-UG said...

Kepala hangguk ang tahalluf siasi. Yang gilo sangat nak gabung ngan UMNO bukan pasal tahaluf siasi, tapi pakat gilo nak jadi menteri.

Bengong geng UG..

Faqir said...

Nk tmbh sikit. Org mgkn kata ug ni ialah tindakan khianat pr. Tp, kalau faham maksud ug, ia adalah gbungan semua prti politik. Mknanya, idea n bukan melibatkn umno-pas sj tp mesti melibatkan pkr-dap dan parti2 lain yg ada wakil dlm prlimen gak. Jd, xtimbul isu khianat.

cuma anai2 je yg paham ug= kerajaan pas-umno.

FFF said...

ko tak payah nak bebuih mulut la nk terang kat puak2 buta perut buta kayu ni la cik Faqir woii...

lenguh jari menaip je.

ibnu ahmad said...

ape laa puak2 usrah barbican nih...dah terang2 tok guru presiden syarah kt uk psl bnde nih...ali ade boh kt tepi belah kanan tuh..ke korang mmg bebal??

Anonymous said...

puak-pas recond(bukan reform) ni bukan nak jaga jamaah..tapi perosak jemaah..

satu lagi-depa ni(pas recond) faham UG tu ialah masuk UMNO..hahaha bebal kepala otak puak2 ni..

Tak makan kismis as-syifa' ke..

kapt_shiqaqi said...

kebulog sgt dgn wang ihsan tu pasai akai jd mengong, hari2 ratib ugugugug huhuhu

Anonymous said...

Tulang Besi dah karat. Arus letrik tah boleh nak mengalir sb itu tak paham2! ada paham?

Anonymous said...

Tulang Besi ni..Pemuda Umno Gombak ke? Lihat sini : http://www.blogger.com/profile/08770865110328319255

sb dehlawi said...

ALI ZAIDAN, Ramainya orang yang kamu londehkan ye? masuk dalam bakul angkat sendiri.

Anonymous said...

kapten shibabi.. ooopsss shiqaqi. yang meratib ugugug dituduhnya orang lain