Friday, March 12, 2010

Ali Zaidan perangkap PAS Recond

Dalam banyak2 tukang komen dalam blog Ali Zaidan, ada seorang manusia yang begitu setia memberikan komen 'membina' dalam hampir setiap artikel; terutama artikel yang menampar PAS Recond. Nama blogger ini ialah Qurtubyy. Nak tahu siapa Qurtubyy ni, kena tanya Batu-Api. Dahulu dia ni suka sangat duduk dalam blog Batu Api, lepas Batu Api bogelkan 'identiti' dia, terus payah nak nampak bayang dia dalam blog tu. Kalian buat demo depan rumah Batu Api la, desak dia bagi tau sapa Qurtubyy, nanti dia bagi.

Dulu Qurtubyy pernah bersumpah (demi Allah) bahawa Batu Api ialah Songkok Putih. Kemudian seorang blogger cacai iaitu Tulang Besi telah menggunakan hujah ini dalam satu artikel dia.

Tapi tu bukan yang aku nak cerita. Yang aku nak cerita ni ialah bilamana aku tulis satu artikel yg pakai heading controversi berjudul "TGNA sokong Kerajaan Campuran PAS-UMNO? ". Matlamat sebenar artikel ini ialah nak test akhlak dan ilmu pengetahuan Pas recond.

Ujian satu:

Si Qurtubyy yang diiktiraf Tulang Besi ini memberikan komentar pertama:

TGNA setuju dengan UG?
anda gila bila percaya kepada mufti UMNO.


Di sini jelas kelemahan minda wakil Pas Recond ini bila masih gagal membezakan antara UG dan Kerajaan Campuran. Ini ialah masalah pertama. Corruption of knowledge. Tak tahu isu tapi masih nak bercakap. Patutlah isu UG ini tak boleh selesai sebab bila kita sebut UG, mereka kata nak berpeluk dengan UMNO.

Yang kedua. Ada seorang blogger nama mindarakyat atau dalam blog Greenboc biasanya dia pakai nama sb dehlawi. Dia tulis:

KATA ALI ZAIDAN LAGI, tindakan ust ahmad awang tidak menafikan kenyataan itu seolah-olah mengiakan kenyataan harussani.

Pertama sekali tak pernah sepatah haram pun aku sebut tentang hal ini. Itu sebenarnya ialah pemahaman dia tentang artikel aku. Sedangkan maksud sebenar aku, apabila Us Ahmad tak menafikan atau menyentuh hal tersebut (TGNA mengatakan 'bagus' kepada idea Harussani) maka sepatutnya kenyataan dia tak perlu di ambil kira (dalam isu 'bagus' sahaja). Yang perlu kita lihat untuk validate isu ini ialah kenyataan rasmi TGNA yg mana TGNA tak menafikan bahawa dia ada mengatakan 'idea Harussani itu bagus'. Sebaliknya TGNA serahkan kepada pembaca untuk menilai.

Ini ialah masalah kedua Pas Recond. Iaitu tak amanah dalam menaqalkan kata2 orang. Faham ayat orang ikut akal yang terhad, kemudian mengatakan apa yang difahami itu sebagai kata2 dr mulut orang itu.

Orang cakap lain, dia faham kut lain. Sama lah macam UG. Orang kata ada syaratnya, orang kata mesti libatkan semua parti, dia duk kata nak berpeluk dengan UMNO. Moga Allah tingkatkan kecerdasan otak mereka.

Yang ketiga. Aku diamkan dahulu semasa SB Dehlawi kata macam tu. Aku nak lihat apa tindakan seterusnya PAS Recond. Kemudiannya muncul Qurtubyy. Dia kemudiannya menggunakan ayat SB Dehlawi yang tidak amanah itu, dan mengkritik aku atas apa yang tidak aku kata:

alizaidan said: "tindakan ust ahmad awang tidak menafikan kenyataan itu seolah-olah mengiakan kenyataan harussani.".

Anda dah bertanya kpd Ustadz Ahmad Awang sendiri? Jika tidak usah buat persangkaan "seolah2 mengiakan kenyataan harussani. Itu satu dosa


Apabila aku cuba tanya bila masa aku kata begitu, barulah mula nak rujuk balik kepada Sb Dehlawi. Kononnya, kalau tak betul kenapa aku tak nafikan dari awal?

Maka aku jawab:

Sebab sengaja aku nak lihat kamu semua amanah atau tidak kepada maklumat.

Jelas kamu semua ni mengambil sumber sekunder bukan primer dalam membuat hukuman.

Kamu tidak menyelidik semasa membuat kenyataan.

Kamu tergesa-gesa apabila melihat sesuatu yang kamu anggap boleh dipakai untuk menjatuhkan maruah orang yang kamu benci dan hasad.

Begitulah yang kamu buat kepada TGHH, Dr Hasan, Us Nasha. Kamu tidak ambil apa yang mereka cakap. Sebilangan golongan kamu tidak dengar hujah2 dia yang sebenar daripada mulut mereka. Tidak hadir majlis penjelasan mereka.

Tetapi kamu bergantung kepada maklumat pihak sekunder yakni wartawan. Jika wartawan tu tersilap petik atau main agak2 seperti mindarakyat, kamu terus percaya. Tanpa mengira fikrah wartawan itu sendiri sama ada liberalis, sekularis, pluralis atau munafik. Kalau tulisan mereka munafik, maka munafiklah juga pandangan kamu. Kalau liberalis, maka liberalis juga pandangan kamu. Penjelasan pemimpin kamu bakulsampahkan.

Sikap kamu yang sebegini sebenarnya merosakkan para jemaah.

Itulah 3 masalah PAS Recond.

1. Korup ilmu.

2. Tidak amanah dengan ilmu.

3. Buta tuli kepada sumber sekunder dan bukan primer.

Kalau mahu sumber primer kepada isu UG, di bawah ialah anatara contohnya:



Semoga Allah ampunkan dosa aku, Qurtubyy, sb Dehlawi dan seluruh umat Islam. Semoga Allah terus pelihara jemaah ini daripada kerosakan tangan-tangan jahat. Ameen

10 comments:

qurtubyy said...

kelakar ler tajuk, masuk bakul

kk said...

qurtubby ke kutubabi
lawak lawak lawak

sb dehlawi said...

Salam qurubyy...nama kita dah jadi perhatian...sehingga ALI ZAIDAN buat artikel...glamor kita ye...

sebenarnya kalau baca enteri AZ itu semua orang akan tahu maksud sebenar AZ. cuma sifat AZ yang keras pedal tak nak terima hujah org.

heading pun kita dah tahu "TGNA sokong kerajaan campuran PAS-UMNO? lagi dia nak pusing!!

Memang mindarakyat=sb dehlawi

Ali Zaidan said...

Allah rakamkan nama Abu Lahab dalam Quran.

Adakah tu bermakna Allah nak angkat darjat Abu Lahab?

:)

Semoga Allah ampunkan kita semua

qurtubyy said...

KK tu apa plak?
kerbau katek?

lawak lawak lawak

saja sibuk said...
This comment has been removed by the author.
saja sibuk said...

laaa..qurtubyy & minda rakyat mcm budak2 tak dpt nenen la...lwn fakta la bro!

FFF said...

kk said...

qurtubby ke kutubabi
lawak lawak lawak


kahkahkah !!! pandai la ko kk. tabik spring aku.

qurtubyy said...

FFF tu apa?
fcuk fcuk fuck?

lawak lawak lawak


saja sibuk.. kat sini mana ada fakta.
merapu meraban ade ler.

FFF said...

baik kat sini merapu meraban daripada masuk sini buat kerja mcm Abdullah B. Ubai.

lawak lawak lawak